Droga miała zostać otwarta w listopadzie. Jeszcze latem zaawansowanie prac wskazywało, że mogłaby ona zostać oddana do użytku nawet na przełomie sierpnia i września. Później zaczęły się jednak kłopoty. „Zniknął właściciel, a jest to firma jednoosobowa. Prace stanęły” – wyjaśnił wójt Oświęcimia.

Smolarek poinformował, że gmina zdołała rozwiązać już umowę z wykonawcą. „Skutecznie udało się nam doręczyć pismo w tej sprawie. Ktoś je odebrał pod adresem firmy. Nie wszystkim się to na razie udało” – powiedział Smolarek. Firma realizowała szereg inwestycji w Oświęcimiu i okolicy. Stanęły wszystkie.

Zobacz też: Otwarcie drogi, która odsunie ruch od bramy b. obozu Birkenau w październiku

Wójt dodał, że teraz trzeba będzie zinwentaryzować budowę i ponownie ogłosić przetarg lub wystosować zapytanie ofertowe. „Czekamy na dokument od inspektorów nadzoru, co jeszcze jest do zrobienia. Musimy to wiedzieć przed zleceniem komuś dokończenia pracy. Chodzi o koszt niezbędnych prac” – wyjaśnił.

Zdaniem wójta, firma, która podjęłaby się dokończenia budowy, potrzebowałaby na to ok. 4-5 tygodni. „Trzeba jednak dochować wszystkich procedur. (…) Nie chciałbym w tej chwili podawać żadnych terminów” – dodał.

Obecnie ruch kołowy przebiega wzdłuż wschodniego ogrodzenia byłego obozu. Droga jest oddalona od niego o kilkanaście metrów. W centralnej części znajduje się historyczna brama, uznawana za jeden z symboli miejsca pamięci Auschwitz. Tuż przy niej jest skrzyżowanie.

Droga odbarczająca ma „odsunąć” ulicę Ofiar Faszyzmu od poobozowego ogrodzenia. Rozpoczyna się w pobliżu południowo-wschodniego krańca byłego obozu i kończy nieopodal północno-wschodnim rogu miejsca pamięci. Od bramy będzie ją dzieliło w prostej linii ok. 150 m. Długość drogi wyniesie ok. 1 km. Prace przy jej budowie trwały od jesieni ub.r. Inwestycja kosztować ma ponad 6 mln zł.

Nowa droga nie tylko poprawi bezpieczeństwo historycznych miejsc, ale także skorzystają z niej mieszkańcy sołectwa Brzezinka. Zniknąć mają problemy wynikające z dużego natężenia ruchu turystycznego.

Istniejąca dotychczas szosa będzie drogą wewnętrzną Muzeum. Korzystały z niej będą jedynie samochody delegacji oraz pracownicy.

Głównym inwestorem przy budowie jest gmina. 80 proc. funduszy pochodzi z Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego. Po 10 proc. przeznaczyły na ten cel gmina Oświęcim i tutejszy powiat.

Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy został przyjęty w 1996 r. po konflikcie związanym z budową przez prywatną spółkę centrum handlowego nieopodal murów byłego niemieckiego obozu Auschwitz. Jest skierowany do samorządów rejonu Oświęcimia. Zakłada przede wszystkim uporządkowanie i zagospodarowanie terenów wokół Muzeum Auschwitz.

Od 1997 r. na inwestycje pod auspicjami Programu z budżetu państwa trafiło ok. 103 mln zł. Wkład beneficjentów wyniósł ok. 75 mln zł. Dzięki temu m.in. zmodernizowany został w znacznym stopniu układ komunikacyjny w Oświęcimiu, a w zaadaptowanych zabytkowych budynkach zlokalizowanych nieopodal byłego obozu Auschwitz I powstała Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. rtm. Pileckiego.

 

(PAP/jgk)


Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.