Jak poinformował Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA, nowa trasa pobiegnie po zachodniej stronie Zatora i połączy dk44 z dk28.
Zgodnie z podpisanym kontraktem czas realizacji zadania to 21 miesięcy, z wyłączeniem 3-miesięcznych przerw zimowych. Pierwsze prace w terenie planowane są na początek października, a zakończenie inwestycji przewidywane jest z końcem 2027 roku.
Obwodnica będzie liczyć 2,1 km długości, uzupełni układ dróg lokalnych wokół Zatora i zmieni ruch w mieście. Rozpocznie się na skrzyżowaniu dk44 i dw781 (ul. 1-go Maja) i pobiegnie do stacji paliw przy dk28 (ul. Wadowicka).
Jej początek będzie równocześnie początkiem całej drogi krajowej nr 28, czyli ponad 360-kilometrowego szlaku prowadzącego od Zatora po przejście graniczne z Ukrainą w Medyce.
Dzięki obwodnicy ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum i przeniesiony na zachodnią stronę Zatora. Dziś przez tą miejscowość przejeżdża codziennie prawie 13 tysięcy samochodów.
Według przedstawiciela GDDKiA nowa trasa powstanie wzdłuż Zatorskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, ułatwiając funkcjonowanie lokalnym przedsiębiorcom. Będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku.
W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Zaplanowano także budowę jednego przejścia i trzech przepustów dla zwierząt, dwóch stawów kompensacyjnych (sztuczne mokradła dla zwierząt) oraz ekranów akustycznych.
Michna zaznaczył, że budowa obwodnicy Zatora jest pierwszą budową drogi krajowej w Polsce, która będzie realizowana w oparciu o metodykę BIM (ang. Building Information Modeling).
W metodyce BIM od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektem, wykorzystuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych.
Jako wykonawcę inwestycji wybrano w procedurze dialogu konkurencyjnego konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag (partner).
Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), a wartość zakontraktowanych prac to 76,2 mln zł.