Najwięcej uczniów wypisało się z przedmiotu edukacja zdrowotna w chrzanowskiej SP nr 1, gdzie aż 91,8% uczniów nie uczęszcza na lekcje edukacji zdrowotnej. Wysokie wskaźniki dotyczą też SP nr 3 (80,6%) i SP nr 8 (61,3%).
Mniej uczniów rezygnuje w SP nr 6 (53,7%) i SP nr 10 (44,5%). Jeszcze niższe wskaźniki notują szkoły wiejskie: SP Balin (38,3%), SP Luszowice (37,5%) i SP Płaza (43,9%). Najniższy wynik zanotowano w SP nr 5 – 31,3%.
To właśnie szkoły wiejskie w Balinie, Luszowicach i Płazie wyróżniają się na tle kraju – tam zwolnień z edukacji zdrowotnej jest najmniej. Zjawisko zaskoczyło również władze samorządowe. Wiceburmistrz Chrzanowa Jolanta Zubik przyznaje, że nie ma jednoznacznego wytłumaczenia dla tego trendu:
Nie ma jakiejś reguły. Tak rodzice zadecydowali. Nie było dobrej kampanii ogólnopolskiej dotyczącej tego przedmiotu. Drugim elementem było to, że to lekcja nieobowiązkowa, często realizowana na pierwszej lub ostatniej godzinie, a tutaj może działać presja grupy
– mówi Zubik.
Nowy przedmiot porusza kluczowe tematy związane z kondycją młodych ludzi: zdrowie psychiczne, radzenie sobie ze stresem, pierwsza pomoc czy zasady zdrowego stylu życia. Zdaniem władz samorządowych to wiedza, która powinna być powszechna, ale brak promocji i nieobowiązkowy charakter zajęć spowodowały, że zainteresowanie wśród uczniów i rodziców okazało się niewielkie.