Nagrodziliśmy spektakl "Aktorzy prowincjonalni. Sobowtór" w reżyserii Michała Borczucha, którego premiera odbyła się na scenie Narodowego Starego Teatru. Borczuch pyta o miejsce i rolę teatru w czasie pandemii, kwestionuje kondycję aktora, przywołuje temat dystansu, samotności, czasu zawieszenia. - To niezwykle celna i dotkliwa diagnoza - podkreślali jurorzy. Reżyser umieszcza bohaterów spektaklu, aktorów NST, na opuszczonej stacji benzynowej, wytrąconych z zawodowych i życiowych orbit, w stanie pustki i oczekiwania. Tekst Tomasza Śpiewaka wyjątkowo trafnie dotyka kondycji niepewności, lęku o przyszłość, tak często doświadczanych w czasie pandemii. 

U źródeł tego projektu było spotkanie dwu zespołów teatralnych – Narodowego Starego Teatru w Krakowie i Teatru Polskiego w Podziemiu we Wrocławiu. Oba teatry w swojej niedawnej historii przeszły przez etap walki o utrzymanie artystycznej niezależności. Borczuch konfrontuje różne strategie oporu, przygląda się statusowi obu scen. - Powstają dwa bliźniacze, choć w sumie bardzo różne spektakle - podkreślał reżyser w wywiadzie dla Radia Kraków.

Proces prób nad dwoma przedstawieniami był przedsięwzięciem długofalowym. W styczniu 2020 roku miał miejsce jego pierwszy etap w Krakowie – oparty na improwizacjach i prowadzeniu dziennika pracy. Drugi etap rozpoczął się we wrześniu i trwał do czasu premiery z końcem października. W międzyczasie trwały próby we Wrocławiu, a możliwość pierwszego spotkania obu części stworzył krakowski Festiwal Boska Komedia. W scenariuszu wykorzystane zostały improwizacje aktorskie oraz fragmenty „Wyzwolenia” Stanisława Wyspiańskiego. Scenografia spektaklu została zainspirowana obrazem Edwarda Hoppera z 1940 roku. 

 

Pozostałe nominacje:

To prawdopodobnie pierwsza o międzynarodowym zasięgu wystawa w Polsce podczas pandemii i z pewnością pierwsza w historii monograficzna twórczości Szymona Czechowicza. Przygotowania do niej trwały cztery lata. W Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie do 21 lutego 2021 roku można oglądać wystawę „Geniusz baroku. Szymon Czechowicz 1689–1775”.
Polska zawdzięcza dużo więcej kulturze włoskiej niż Damę z gronostajem, Wawel, Kaplicę Zygmuntowską czy Sukiennice. Jej częścią jest także twórczość Czechowicza, której poświęcona jest wystawa w MNK. Bo najważniejsze jest to, że był on „malarzem rzymskim działającym przez większość życia daleko od Włoch (…) ” – jak pisze w katalogu wystawy dr hab. Zbigniew Michalczyk. I choć nie tak znanym jak chociażby Marcello Bacciarelli, to jego twórczość jest „jednym z najważniejszych zjawisk artystycznych wiążących kulturę staropolską ze sztuką Rzymu” – czytamy w katalogu. Wielka prezentacja jego dorobku — ponad 200 obrazów i rysunków — to niezwykła okazja do spotkania z wielką sztuką późnego baroku.

W Łaźni Nowej premiera spektaklu „Lem vs. P.K. Dick” w reżyserii Mateusza Pakuły Przedstawienie bazuje na biografii i twórczości dwóch gigantów literatury, pionierów science fiction: Stanisława Lema – polskiego geniusza SF, i Philipa K. Dicka – wizjonera, niekwestionowanego króla fantastyki światowej. Obaj w dalszym ciągu inspirują twórców, pisarzy, reżyserów, prowokują do zadawania trudnych egzystencjalnych pytań. Jednak mało kto wie, że pisarze się znali. I choć intensywnie ze sobą korespondowali, to nigdy nie udało im się spotkać. W spektaklu w rolach Dicka i Lema wystąpią Tomasz Schuchardt, doceniony za wybitne role w takich filmowych hitach jak „Bodo”, „Chrzest” czy „Jesteś Bogiem”, oraz Jan Jurkowski, który poza pracą na deskach teatru współtworzy Grupę Filmową Darwin. Kanał z autorskimi filmami GFD na platformie YouTube ma ponad 150 mln odsłon.

„Piotruś Pan i Jakub Hak” to nowy spektakl w repertuarze Teatru im. Słowackiego.
Adresowane do młodszych, jak i zupełnie dorosłych widzów przedstawienie, jest przepisaną współcześnie opowieścią o Wiecznym Chłopcu, potężnych Wróżkach i słynnym piracie Jakubie Haku. Artyści Teatru im. Słowackiego zapraszają widzów na nową scenę w Narodowym Banku Polskim. Nieprzypadkowo Piotruś Pan jest w tej wersji mężczyzną w średnim wieku, który zawodowo zajmuje się ...bankowością. - To opowieść o próbie powrotu do Nibylandii - tłumaczy autor adaptacji powieści Barriego Maciej Podstawny.

W galerii Art Agenda Nova wystawa współczesnego artysty Łukasza Surowca „Wszyscy jesteśmy terroryst(k)ami” . Wystawa jest częścią programu głównego Cracow Art Week KRAKERS 2020: Sztuka pojęcie otwarte. Tytuł wystawy jest jednocześnie hasłem pochodzącym z anarchistycznego transparentu, który artysta otrzymał w ramach projektu Black Block prezentowanego po raz pierwszy w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w 2016 roku. Zaprojektowana wówczas przez Surowca kolekcja odzieży została rozdana uczestnikom wystawy w zamian za dokumentację zdjęciową protestów, w których brali udział. Publiczne protesty, manifestacje i pokojowe demonstracje nie wyczerpują jednak wszystkich znamion walki. Wystawa „Wszyscy jesteśmy terrorystami” odwołuje do bardziej partyzanckich wzorców, anarchistycznych taktyk bojowych jak i utopijnej, charakterystycznej dla Surowca, drogi na skróty. Jego najnowszy film „Sen Jakuba”, pokazywany na wystawie, to propozycja jak przez sztukę i zaangażowanie społeczne przynajmniej na chwilę, sprowadzić niebo na ziemię.

Nasze nominacje:
 „Geniusz baroku. Szymon Czechowicz 1689–1775”, Gmach Główny MNK
„Lem vs. P.K. Dick”, Teatr Łaźnia Nowa
 "Aktorzy prowincjonalni. Sobowtór", Duża Scena, Narodowy Stary Teatr
„Piotruś Pan i Jakub Hak”, Scena NBP, Teatr im. Słowackiego
„Wszyscy jesteśmy terroryst(k)ami”, Łukasz Surowiec, Art Agenda Nova, KRAKERS


jn/mat.prasowe