Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Powroźnictwo w grafice... na wystawie w Zamku Żupnym w Wieliczce

Wystawa „Powroźnictwo w grafice z kolekcji prywatnej” opowiada o dwóch rodzajach aktywności człowieka, dość odległych od siebie, czyli umiejętności wytwarzania lin w zestawieniu z wyrafinowaną dziedziną sztuki - grafiką. Ekspozycja od 18.04 do 25.08.2024 r. w Zamku Żupnym w Wieliczce.

Powroźnictwo w grafice. Plakat , projekt A. Łapczyńska ( fragment) fot. Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka

"Powroźnictwo w grafice z kolekcji prywatnej”    wystawa  w Zamku Żupnym w Wieliczce   od 18.04 do 25.08.2024 r.

Zasadniczą część wystawy stanowią grafiki prezentujące technikę wytwarzania lin. W jednym miejscu zgromadzone zostało ponad 100 obiektów: książek i ilustracji począwszy od 2. poł. XVI do pocz. XX w.  Grafiki te reprezentują różne techniki: drzeworyt, miedzioryt, akwaforta, akwatinta, litografia, drzeworyt sztorcowy. Niektóre z nich odbite zostały na papierze czerpanym, czasami mającym znaki wodne. Ponadto na wystawie znajdują się maszyny, narzędzia, materiały i wyroby powroźnicze.

Powroźnictwo w grafice 2024 / fot. D. Kołakowski

Powroźnictwo w grafice 2024 / fot. D. Kołakowski

Powroźnictwo w grafice 2024 / fot. D.Kołakowski

Powroźnictwo w grafice 2024 / fot. D.Kołakowski

Czym jest powroźnictwo, że poświęcono mu miejsce w grafice? Jest jednym z najstarszych zajęć człowieka polegającym na wytwarzaniu sznurków i lin. A wszystko zaczęło się prawdopodobnie w neolicie od skręcenia włókien w sznurki, które z czasem stawały się coraz mocniejsze i dłuższe. Dzięki temu wynalazkowi można było zrobić pierwsze narzędzia, pułapki, szałasy, „udomowić” zwierzęta, z czasem wznosić wielkie konstrukcje megalityczne, starożytne budowle i pomniki, budować okręty i znacznie usprawnić transport w kopalni. Użycie sznurków, sznurów i lin stało się powszechne.

Jost Amman /fot. Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka

Jost Amman /fot. Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka

Prezentowane na wystawie grafiki z różnych miejsc Europy pokazują pracę rzemieślników, ich warsztaty, maszyny, narzędzia i wyroby. Dzięki temu można porównywać pracę i technologię wytwarzania lin przez francuskich, angielskich, włoskich czy polskich powroźników. Zwracają uwagę tory powroźnicze na wolnym powietrzu lub powrozownie - długie, murowane budynki  mające ponad 300 m – w Rochefort, Toulon i Brest we Francji oraz hala do produkcji lin (Corderia) w weneckim Arsenale. Im dłuższe tory i budynki, tym dłuższe liny można było w nich wykonać. Zaskakuje pomysłowość  w wykorzystaniu do produkcji lin grot i kamieniołomów w Neapolu, Syrakuzach czy jaskini niedaleko miasteczka Castleton w Wielkiej Brytanii. Z kolei praca Macieja Alojzego Seykotty z poł. XIX w. pokazuje warsztat powroźniczy głęboko pod ziemią, w kopalni soli w Wieliczce. Do dziś znajduje się w niej poprzecznia Powroźnik - długi, prosty chodnik, w którym wyrabiano sznurki, sznury i liny dla górnictwa.

Warsztat powroźniczy w kopalni soli w Wieliczce .Maciej Alojzy Seykotta  /fot. Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka

Warsztat powroźniczy w kopalni soli w Wieliczce .Maciej Alojzy Seykotta /fot. Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka

Obiekty pochodzą z kolekcji prywatnej Marka Skubisza,  praca Macieja Alojzego Seykotty  ze zbiorów Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka.

Wystawie towarzyszy obszerny katalog.

 

Kurator: Marek Skubisz

Projekt plastyczny i aranżacja: Aneta Łapczyńska

mat.pras. Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka

Autor:
Jolanta Drużyńska

Opracowanie:
Jolanta Drużyńska

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię