„Iwona, księżniczka Burgunda” to pierwszy tekst dramatyczny Witolda Gombrowicza. Opublikowana przed wojną opowieść o fikcyjnej rodzinie królewskiej, której ceremoniały i megalomania zostały obnażone przez bezwolną, nijaką, milczącą kobietę, doczekała się odczytań i realizacji scenicznych, a większość z nich była próbą odpowiedzi na pytania: „kim jest Iwona?”, „dlaczego milczy?”.

W krakowskim Teatrze Ludowym tekst Gombrowicza wziął na warsztat Cezary Tomaszewski, reżyser, choreograf i performer.

Zdaniem twórców spektaklu Iwona może być utożsamieniem traumy, która zawsze się komuś zdarzy w pewnych regułach społecznej gry. „Nie ma recepty, jak z tej traumy wyjść, ale ważne, by Iwona choć na końcu dostała szansę na życie pełnokrwistej bohaterki i otworzyła się na inną możliwość: jej milczenie nie jest nią, z tej sytuacji można wyjść” – czytamy w opisie przedstawienia.

Z kolei Teatr Ludowy w mediach społecznościowych tak opisał dramat: „Iwona księżniczka Burgunda – ucieleśnienie przewrotnego sex appealu – drażni, denerwuje, dręczy swoją brzydotą, niemrawością. Wywołuje zachowania dalekie od poprawności politycznej, nad nią trzeba się poznęcać, nad tą dumną Anemią, nad tą biedaczką, nad tą obrażoną królową, zaprzęga do kręgu przemocy cały dwór, nie pozostawia nikogo obojętnym. Jeżeli tylko macie Państwo ochotę, na konfrontację z całą potwornością Iwony, zapraszamy na spektakle”.

 

 

PAP/bp

 

 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.