To pierwsza premiera nowego sezonu na tej scenie i pierwszy od lat pokaz adresowany do dzieci i młodzieży. Stary Teatr sięga po przywróconą niedawno na listę lektur książkę.
Jak poinformował teatr, nowa produkcja „to nie tylko artystyczna realizacja z najwyższym poziomem wykonania, ale także ważny element strategii rozwoju młodej widowni”.
Przedstawienie jest o pieniądzach, relacjach rówieśniczych i relacjach dzieci z dorosłymi, o marzeniach. To historia ucznia szkoły podstawowej, który marzy, aby zostać przedsiębiorcą.
- Spektakl opowiada o temacie ważnym, ale chyba rzadko poruszanym w rodzinach. W ogóle wydaje mi się, że z dziećmi mało się rozmawia o różnych ważnych rzeczach. Pieniądze, czy rodzinne budżety, czy w ogóle ekonomia światowa - to jedne z wielu tematów, które przed dziećmi z różnych względów dorośli ukrywają – powiedział reżyser Maciej Podstawny na próbie medialnej w czwartek.
Powieść „Bankructwo małego Dżeka” została wydana w 1924 r. Żywa scenografia, kostiumy po części nawiązują do tamtych czasów. Twórcy starali się jak najmniej odbiec od oryginału Korczaka.
- Bardzo cenimy sobie książkę Korczaka. Ona jest jakimś takim super subtelnym, mądrym materiałem o rozmowie z dziećmi, o dojrzewaniu i wydaje nam się, że nasz spektakl jest bardzo wierną adaptacją tej książki – zdradził reżyser.
„Zdecydowaliśmy się sięgnąć po »Bankructwo małego Dżeka«. Bo ta, nazywana podręcznikiem ekonomii dla dzieci, książka – choć napisana sto lat temu – mówi o kwestiach dojmująco aktualnych: o kryzysie, nierównościach, o potrzebie troski. O tym, czy dziecko ma prawo do własności, do głosu, do błędu. I czy możemy je traktować jak partnera – nie jak odbiorcę edukacyjnych haseł. Bankructwo małego Dżeka jest nie tylko bajką o pieniądzach, ale opowieścią o dorastaniu do wspólnoty” – napisała dramaturg Dorota Kowalkowska we wstępie do programu spektaklu.
„Bankructwo małego Dżeka” będzie prezentowane zarówno w pełnej wersji scenicznej, jak i w formacie mobilnym, dostosowanym do warunków pozainstytucjonalnych, dzięki partnerstwu z Warszawskim Instytutem Bankowości. Spektakl ma być wystawiany nie tylko na deskach Starego Teatru, ale i w szkołach poza Krakowem.
Pokazy zintegrowane będą z warsztatami pedagogicznymi, a program do spektaklu został częściowo opracowany jako zeszyt ćwiczeń do samodzielnej pracy w domu.
Obsadę spektaklu stanowią: Bogumiła Bajor, Zbigniew W. Kaleta, Łukasz Stawarczyk, Krzysztof Stawowy.