Krakowska Nagroda Filmowa Andrzeja Wajdy co roku trafia w ręce debiutantów_ek lub reżyserów_ek drugich filmów. W tym roku jury w składzie: Agnieszka Smoczyńska, Bina Daigeler, Alice Dawson oraz Andrea Riseborough zdecydowało, że powędrowała ona do filmu „Pierce” w reżyserii Nelicii Low. Jury uzasadniło, że nagrodę przyznało „za zniewalający język filmowy tej reżyserki i stworzenie wizualnie głębokiego dzieła, które zostaje z nami na długo po zakończonym seansie”.
„Pierce” to singapursko-tajwańsko-polska produkcja, w której towarzyszymy młodemu szermierzowi. Zije – bo tak nazywa się główny bohater – jest młodym szermierzem, który właśnie wyszedł z więzienia dla nieletnich za zabicie przeciwnika podczas zawodów. Chłopak próbuje odnowić relację z bratem. Przekonuje go do swojej niewinności.
Specjalne wyróżnienie w Konkursie Głównym za uchwycenie istoty robienia filmów i stworzenie intymnego, podnoszącego na duchu dzieła trafiło do Marii Zbąskiej za „To nie mój film”.
Posłuchaj rozmowy Tadeusza Marka z Marią Zbąską o filmie "To nie mój film"
W Konkursie Polskich Filmów Fabularnych wygrała zabawa z filmem wampirycznym. Jury w składzie Dixie Chassay, Allison Gardner i Tonia Noyabrova nagrodziło film Pawła Podolskiego „Życie dla początkujących”. Nagrodę przyznano „za świeżą, zabawną i emocjonalną interpretację gatunku, debiutem, który przemówi do szerokiej publiczności”.
Introwertyczna Monia (pierwsza główna rola Magdaleny Maścianicy) jest wampirem. Zatrudnienie w domu spokojnej starości pozwala jej żywić się pobieraną w sanitarnych warunkach krwią, a kontakty międzyludzkie ogranicza do rozmów z dotkniętymi demencją seniorami. Czuje się bezpiecznie i pewnie mogłaby jeszcze tak długo funkcjonować, gdyby na jej drodze nie stanął pewien śmiertelnik – Czarek (Michał Sikorski). Chłopak jest pierwszą osobą, która odkrywa sekret Moni. W tym samym czasie w ośrodku zaczynają dziać się niepokojące rzeczy. Na ciele zmarłych pacjentów zostają znalezione ślady ugryzienia.
- piszą o filmie „Życie dla początkujących” organizatorzy festiwalu.
Jury Konkursu Polskich Filmów Fabularnych przyznało również nagrody aktorskie – każda z nich w wysokości 10 000 złotych. Za genialną interpretację scenariusza na najwyższym poziomie i fascynującą podróż od Piotrusia Pana do Scen z Życia Małżeńskiego laureatką nagrody dla Najlepszej Aktorki (patron nagrody: Albert Riele/Apart.pl) została Agnieszka Dulęba-Kasza za rolę w filmie „Sezony”.
Nagroda dla najlepszego aktora w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych (patron nagrody: zondacrypto) trafiła w ręce Jana Englerta za film „Skrzyżowanie” (reż. Dominika Montean-Pańków). Wybrany przez nas aktor dał nam niebywale zróżnicowaną i inspirującą postać. Jego interpretacja człowieka przechodzącego przez trudną życiową sytuację była świeża i poruszająca – czytamy w uzasadnieniu Jury.
Zaś za kreację, która zwiastuje wspaniałą karierę oraz za wniesienie czułości, wrażliwości i humoru do roli Moni laureatką nagrody Mastercard Rising Star Award została Magdalena Maścianica za rolę w filmie „Życie dla początkujących”.
Laureatką nagrody Female Voice dla Kobiet Filmu (wartość nagrody to aż 50 000 zł), która jest przyznawana wybitnie uzdolnionym kobietom, które na co dzień aktywnie działają w polskiej branży filmowej została Dominika Montean-Pańków za film „Skrzyżowanie” za odważny i mocny debiut oraz piękny i zdywersyfikowany wgląd w okres życia, który nieczęsto portretowany jest na ekranie.
Posłuchaj rozmowy Tadeusza Marka z Dominiką Montean - Pańków o filmie "Skrzyżowanie"
Jury FIPRESCI w składzie: Salome Kikaleishvili, Hanna Margolis i Daniel Oliveira nagrodę FIPRESCI przyznało filmowi „Dobra siostra” w reżyserii Sarah Miro Fischer za opowiedzenie historii o przemocy i agresji z oryginalnego punktu widzenia, bazującego na czułej relacji rodzeństwa i dającego niuans i moralną niejednoznaczność. Za zrealizowanie mocnego scenariusza z pewnością i dojrzałością.