Międzynarodowe jury, reprezentujące instytucje i festiwale z Tajwanu, Niemiec, USA, Meksyku i Estonii - przyznało pięć nagród aktorskich, trzy nagrody artystyczne oraz Grand Prix dla najlepszego spektaklu.
Ten werdykt mówi przede wszystkim o tym, że polski teatr stoi jakością osobowości aktorskich, umiejętnością przenoszenia emocji, kreowania postaw w sposób przejmujący i wiarygodny. Widzę uznanie dla sztuki teatralnej, z całym jej potencjałem kreowania świata; docenienie rzemiosła, wiedzy i znajomości fachu
- komentuje Bartosz Szydłowski, dyrektor artystyczny festiwalu i dyrektor naczelny Teatru Łaźnia Nowa.
Nagrody otrzymali:
Aleksandra Bernatek (Teatr Śląski w Katowicach) wyróżniona za stworzenie przejmującego portretu bohaterki, która łączy trudne doświadczenia osobiste z odpowiedzialnością za wspólnotę, niosąc silny polityczny przekaz. Nagroda za rolę Luizy w spektaklu „Tkocze”.
Grażyna Bułka (Teatr Śląski w Katowicach) uhonorowana za kreację płynnie przechodzącą między skrajnymi emocjami – od nędzy ludzkiego losu po ciepło nadające nadzieję wbrew społecznym i politycznym realiom. Nagroda za rolę Matki Baumert w „Tkoczach”.
Marcin Gaweł (Teatr Śląski w Katowicach) doceniony za wielowymiarowy portret mężczyzny łączącego w sobie groteskę, brutalność, bezwzględność mafiosa i dziecięcą niewinność. Nagroda za rolę Antona Ansorge w „Tkoczach”.
Martyna Krzysztofik (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie) nagrodzona za śmiałą i hipnotyczną interpretację monologu, którego cała przestrzeń zawiera się w łóżku – za przekraczanie granic wyrazu i tchnienie życia w strumień świadomości Molly Bloom. Nagroda za rolę w „Ulissesie”.
Grzegorz Mielczarek (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie) wyróżniony za wirtuozerską, pełną niuansów kreację cynicznego manipulatora, który bezwzględnie oddziałuje na emocje widzów. Nagroda za rolę w spektaklu „Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny narodu.”
Nagrody artystyczne – scenografia, światło, muzyka
Za stworzenie oryginalnej, jednorodnej formy łączącej dźwięk, obraz i światło w spektaklu „Wczoraj byłaś zła na zielono” (Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka w Warszawie), jury przyznało trzy indywidualne wyróżnienia: dla Marka Brauna – za scenografię, dla Wojciecha Kapeli – za światło i videoart, dla Jacka Wierzchowskiego – za muzykę.
Grand Prix, najwyższe wyróżnienie festiwalu – Grand Prix Boskiej Komedii – otrzymał spektakl „Tkocze” w reżyserii Mai Kleczewskiej, zrealizowany w Teatrze Śląskim w Katowicach. Jury w werdykcie podkreśliło, że „Tkocze” to teatr wściekły i totalny – działający na wszystkie zmysły, redefiniujący naturalizm i wykraczający poza racjonalne widzenie świata. To spektakl, który jednocześnie poraża bezradnością i inspiruje do buntu.
Spektakle oceniało jury w składzie: Cho-Pei Kao, Marcela Diez Martinez, Mart Meos, Matthias Pees, Meiyin Wang. Wszyscy nagrodzeni otrzymali statuetki Boskiego Komedianta, znaku rozpoznawczego Boskiej, będące przestrzennym odzwierciedleniem logo festiwalu. Festiwal Boska Komedia, organizowany przez Teatr Łaźnia Nowa i miasto Kraków, od 18 lat gromadzi znakomitych twórców i twórczynie, krytyków, kuratorów z całego świata oraz wierną, kilkutysięczną publiczność.
Organizatorem festiwalu jest nieprzerwanie od 2008 r. Teatr Łaźnia Nowa – instytucja kultury Miasta Krakowa. Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerami instytucjonalnymi wydarzenia są Instytut Adama Mickiewicza oraz Fundacja Współpracy Polsko Niemieckiej. Głównym finansującym festiwal jest Miasto Kraków.