date_range
Dzisiaj 13:05
(
Edytowany Dzisiaj 13:09 )
Rok 2025 Zamek Królewski na Wawelu kończy z satysfakcją. Instytucja zanotowała dziesięcioprocentowy wzrost frekwencji oraz zrealizowała rozbudowany program wystaw czasowych i edukacyjnych. Podczas podsumowania minionego roku dyrektor Andrzej Betlej przedstawił zarówno kluczowe dane liczbowe, jak i plany na 2026 rok, obejmujące nowe przestrzenie wystawowe, wystawy oparte na kolekcji własnej, dialog ze sztuką współczesną oraz duży projekt poświęcony Annie Jagiellonce.
Podsumowując rok 2025, dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu Andrzej Betlej wskazuje na zbiorowy charakter sukcesu instytucji. Jak podkreślał w trakcie dzisiejszej konferencji, to nie zarządzanie jednoosobowe, lecz codzienna praca zespołu stoi za widocznymi efektami.
– To nie jest zasługa dyrektora. To jest zasługa ludzi, którzy są w pełni oddani miejscu, gdzie pracują i instytucji
– mówił, zaznaczając, że bez ich „zaangażowania, chęci i pomysłów nic by się nie udało”.
Wymiernym znakiem tej pracy pozostaje frekwencja. W 2025 roku Wawel odwiedziło około 3,4 miliona osób, co oznacza wzrost o blisko dziesięć procent w porównaniu z rokiem ubiegłym. Betlej dystansuje się jednak od prostego myślenia rankingowego. – My nie bierzemy udziału w jakimkolwiek konkursie na największą frekwencję – podkreśla. Liczby traktuje raczej jako sygnał społecznej potrzeby kontaktu z ofertą muzeum.
Andrzej Betlej komentuje sukces frekwencyjny
Jak podaje instytucja, na wynik frekwencyjny w 2025 roku w dużej mierze wpłynęły wystawy czasowe, które przyciągnęły setki tysięcy odbiorców. Największym zainteresowaniem cieszyła się – trwająca do stycznia wystawa – „Abakanowicz. Bez reguł. Arrasy i abakany na Wawelu”, którą obejrzało ponad 479 tysięcy osób. Na drugim miejscu znalazła się plenerowa odsłona tego samego cyklu –„Abakanowicz. Bez reguł. Rzeźby w Ogrodach Królewskich” – z frekwencją sięgającą 269 tysięcy zwiedzających. Trzecim najpopularniejszym projektem była wystawa „Jacek Malczewski w Anatolii”, którą odwiedziło 116 tysięcy osób. Tuż za nią uplasowała się ekspozycja „Elegie. Malarstwo Łukasza Stokłosy”, przyciągając ponad 100 tysięcy widzów. Skala zainteresowania tymi projektami potwierdza – jak podkreślał dyrektor – że „to, co zamek oferuje, chyba się sprawdza”, a publiczność chce doświadczać Wawelu nie tylko jako zabytku, lecz także jako aktywnego miejsca dialogu ze sztuką dawną i współczesną.
Wśród istotnych wskaźników dyrektor wymieniał również skalę działalności edukacyjnej: ponad 81 tysięcy uczniów uczestniczących w programach oraz 2,5 tysiąca bezpłatnych lekcji muzealnych. – To dla mnie jeden z najważniejszych wskaźników czy elementów działalności zamku – zaznaczał, wskazując na szczególną sytuację instytucji, która może pozwolić sobie na tak szeroką ofertę nieodpłatną.
Konfernecja prasowa podsumowująca rok 2025 na Wawelu
Wystawy zaplanowane na 2026 rok
Pierwsza wystawa czasowa zostanie otwarta na Wawelu dopiero w maju. Będzie ona domknięciem cyklu poświęconego Kolekcji Lanckorońskich. Tym razem publiczność zobaczy rozproszone dzieła, które znajdowały się w kolekcji Karola Lanckorońskiego, ze szczególnym naciskiem na sztukę antyczną.
Za kluczowe wydarzenie roku Betlej uznał wystawę poświęconą Annie Jagiellonce. Roboczo zatytułowana „Wszystkie twarze Anny Jagiellonki”, ma być projektem ściśle związanym z miejscem i historią Wawelu. Dyrektor podkreśla, że to ekspozycja „łącząca się z jedną z najważniejszych postaci polityki, ale i kultury końca XVI wieku”, a zarazem próba nowego odczytania władczyni, która „stworzyła mit, stworzyła znaczenie władztwa Jagiellonów”. Wystawa stanie się również impulsem do badań nad twórczością Marcina Kobera, co – jak dodaje Betlej – uznać należy za istotne w kontekście działalności naukowej.
Istotnym kontekstem będzie nowa infrastruktura: ekspozycja Anny Jagiellonki otworzy się w świeżo zaadaptowanych salach wystaw czasowych w skrzydle zachodnim. Jak dodaje dyrektor – będzie to wystawa spektakularna.
Andrzej Betlej zapowiada wystawy wawelskie zaplanowane na 2026 rok
W 2026 roku pojawią się także dwie bliźniacze ekspozycje oparte na zbiorach własnych Zamku. „Oświecona”, połączy prezentację brązów złoconych z konkursem realizowanym we współpracy z krakowską ASP, kontynuując dialog kolekcji przeszłości i teraźniejszości. Równolegle zaprezentowana zostanie wystawa pasów kontuszowych ze zbiorów wawelskich, połączona z publikacją katalogu kolekcji.
Sztuka współczesna zostaje
Zapowiadając kolejne działania, dyrektor wyraźnie zaznaczał, że Wawel nie zamierza rezygnować z modelu, który przyniósł instytucji rozpoznawalność. „Nigdy nie chcieliśmy odrzucić” dialogu między tradycją a współczesnością – podkreślał. W 2026 roku ten wątek powróci m.in. w Ogrodach Królewskich, gdzie zaprezentowane zostaną prace Joanny Rajkowskiej. Betlej określał to wydarzenie jako znaczące nie tylko dla zamku, lecz także dla całego środowiska artystycznego.
Program dialogu ze współczesnością ma zyskać również wymiar międzyinstytucjonalny – we współpracy z Zamkiem Królewskim w Warszawie. Choć szczegóły pozostają jeszcze nieujawnione, dyrektor zapowiadał je jako naturalną kontynuację dotychczasowej linii programowej.
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z
opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 –
recepcja), a także na nasz profil na
Facebooku oraz
Twitterze
Radio Kraków informuje,
iż od dnia 25 maja 2018 roku wprowadza aktualizację polityki prywatności i zabezpieczeń w zakresie przetwarzania
danych osobowych. Niniejsza informacja ma na celu zapoznanie osoby korzystające z Portalu Radia Kraków oraz
słuchaczy Radia Kraków ze szczegółami stosowanych przez Radio Kraków technologii oraz z przepisami o ochronie
danych osobowych, obowiązujących od dnia 25 maja 2018 roku. Zapraszamy do zapoznania się z informacjami
zawartymi w Polityce Prywatności.