Nowe drogi połączą osiedla z Zakopianką
Jak podkreśla szef krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej Ostrowski - inwestycja znacząco poprawi bezpieczeństwo kierowców i pieszych:
Będzie można spokojnie jechać drogami zbiorczymi do węzła w Krzykowicach i bezpiecznie wyjechać ze swoich dzielnic na Zakopiance stronę Myślenic lub stronę Krakowa i tak samo węzłem w Krzykowicach dojechać do swoich dzielnic, do swoich mieszkań i domów.
Wybrany wykonawca ma teraz półtora roku na przygotowanie projektu i uzyskanie niezbędnych pozwoleń oraz 10 miesięcy na budowę nowych dróg i mostów wzdłuż Zakopianki.
Koszt wszystkich prac to prawie 14 milionów złotych.
Co powstanie?
Firma Nowak-Mosty (z którą GDDKiA podpisała umowę) zbuduje wzdłuż Zakopianki prawie 600 m nowych dróg (tzw. jezdni dodatkowych) o szerokości 5,5 m.
Ponadto poszerzonych zostanie ok. 600 m istniejących dróg. Jeden z trzech planowanych mostów powstanie nad potokiem Krzyszkowianka, a dwa - nad potokiem Młynówka.
Dlaczego to tak istotne?
Po pierwsze, jeszcze w tym roku zostanie oddany do użytku węzeł w Krzyszkowicach z przejazdem w tunelu pod Zakopianką (DK7). Umożliwi to sprawne poruszanie się kierowców z jednej strony Krzyszkowic na drugą, bez zakłócania płynności ruchu na mocno obciążonej Zakopiance.
Po drugie, realizacja dodatkowych dróg w Krzyszkowicach pozwoli zlikwidować lewoskręty na jednym ze skrzyżowań na DK7, co znacząco poprawi bezpieczeństwo kierowców.
Dzięki bezkolizyjnemu węzłowi w Krzyszkowicach lokalni mieszkańcy będą mogli sprawnie i bezpiecznie włączać się do ruchu na Zakopiance.
Zakopianka w liczbach
DK7 to jedna z najbardziej obciążonych ruchem tras w Polsce. Biegnąca w gęsto zaludnionym województwie, cieszy się stale rosnącą popularnością wśród kierowców.
Według wyników ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu w latach 2020-2021 na odcinku Głogoczów - Jawornik każdego dnia przemieszczało się ponad 39 tys. pojazdów. Aktualnie prowadzona jest kolejna edycja pomiarów, wstępne wyniki poznamy w połowie przyszłego roku.
Już teraz znana jest aktualna liczba pojazdów przejeżdżających przez tunel pod Luboniem Małym (odcinek Zakopianki położony na południe od Krzyszkowic). Tylko w trakcie wakacji tunelem tym przejechało ponad 2,1 mln pojazdów, a dobowe rekordy przejazdów przekroczyły już barierę 50 tys. aut.
Przebudowa Zakopianki
GDDKiA planuje docelowo stworzyć osiem bezkolizyjnych skrzyżowań na DK7. Trzy z nich już funkcjonują (w Myślenicach, Mogilanach i Głogoczowie). W zeszłym roku oddano do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie.
Trzy aktualnie realizowane inwestycje to wspomniany wyżej węzeł w Krzyszkowicach, węzeł w Myślenicach oraz bezkolizyjne skrzyżowanie w Libertowie.
W fazie przygotowania są jeszcze trzy inwestycje: węzeł w Jaworniku, gruntowne zmiany na trasie Zakopianki w Głogoczowie oraz właśnie dodatkowe drogi w Krzyszkowicach.