Jak podkreślił prezydent miasta Aleksander Miszalski, po realizacji kontraktów po Krakowie jeździć będą wyłącznie niskopodłogowe, klimatyzowane i wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej tramwaje. - Znikną ostatnie tramwaje wysokopodłogowe, co szczególnie ucieszy osoby z ograniczoną mobilnością – zauważył prezydent.
Podpisana umowa jest – według magistratu – pierwszą we współczesnej historii MPK dostawą nowych wagonów dwukierunkowych do Krakowa.
Każdy z nowoczesnych tramwajów liczyć będzie ponad 33 m długości. Pojazdy dostosowane mają być do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - np. znajdzie się w nich wydzielona przestrzeń dla wózków inwalidzkich, a system informacji pasażerskiej będzie przyjazny osobom niewidomym i niedowidzącym.
Zdaniem sygnatariuszy umowy najważniejszą cechą nowych wagonów jest ich dwukierunkowość, która umożliwi kursowanie w miejsca, w których nie ma pętli do zawracania. - Dwukierunkowe tramwaje, które dostarczymy, zostały zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów i łatwości obsługi przez motorniczych. Połączyliśmy w nich najnowsze rozwiązania technologiczne z doświadczeniem zdobytym przy realizacji dostaw dla wielu polskich i europejskich miast – powiedział prezes PESA Bydgoszcz SA Krzysztof Zdziarski.
Koszt kontraktu wynosi 558,5 mln zł netto. Zakup nowych pojazdów uzyskał dofinansowanie prawie 74 mln zł z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko). MPK podpisało też z Centrum umowę gwarantującą dotację z KPO w wysokości 481 mln zł.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji złożyło również wnioski o pożyczki z KPO na 750 ml zł, które miałyby trafić na zakupy kolejnych taborów. Kraków planuje nabyć 60 nowych tramwajów - 30 tramwajów jednokierunkowych o długości ponad 43 m oraz 30 jednokierunkowych o długości ponad 33 m.