Tunel metodą podstropową
Tunel budowany jest metodą podstropową, stosowaną wcześniej m.in. przy Północnej Obwodnicy Krakowa. W tej technologii najpierw powstają tzw. ściany szczelinowe – w Zabierzowie mają one około 16 metrów wysokości i od 60 do 80 centymetrów grubości. Po ich wykonaniu rozpoczęto wybieranie ziemi i betonowanie stropu o grubości 60 centymetrów.
– Kolejny etap to wybieranie gruntu spod stropu i betonowanie dna tunelu – informują wykonawcy inwestycji.
Tunel będzie miał 24 metry szerokości i 6 metrów wysokości. Najniższy jego punkt znajdzie się 8 metrów poniżej poziomu terenu – na wysokości 219 m n.p.m. Ze względów bezpieczeństwa obowiązywać tam będzie ograniczenie prędkości do 60 km/h.
Poza samym tunelem powstanie ponad 700 metrów murów oporowych przy dojazdach – od strony węzła Modlniczka i zachodniego wylotu w kierunku Rudawy.
Część większej inwestycji
Tunel jest częścią budowanej ponad 10-kilometrowej obwodnicy Zabierzowa, która stanie się nowym odcinkiem drogi krajowej nr 79. Trasa pobiegnie od węzła Modlniczka, ominie Zabierzów i Kochanów, a następnie połączy się z DK79 w Rudawie.
Na pierwszym odcinku obwodnica będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami w każdym kierunku. Dalej przejdzie w drogę jednojezdniową. W ramach inwestycji powstanie kilka rond, m.in. przy ul. Szlacheckiej i przy ul. Rodziny Poganów w Bolechowicach.
W zachodniej części droga pobiegnie wiaduktem nad linią kolejową Kraków–Katowice. Zaplanowano tam rezerwę pod dwa dodatkowe tory. Na trasie znajdzie się też cztery mosty, siedem wiaduktów i kładka dla pieszych przy ul. Kasztanowej w Modlniczce.
Trudny teren i postęp prac
Choć droga przebiega przez pozornie łatwy teren doliny Rudawy, inwestycja wymagała specjalnych rozwiązań ze względu na wysoki poziom wód gruntowych. Budowlańcy wykonują m.in. tzw. nasypy przeciążeniowe, które mają za zadanie zagęścić grunt i odprowadzić nadmiar wody.
– W niektórych miejscach teren po takim nasypie może obniżyć się nawet o 10 centymetrów – podkreślają geodeci nadzorujący prace.
Obecnie trwa montaż stalowej konstrukcji wiaduktu nad linią kolejową oraz budowa nasypów i warstw konstrukcyjnych nawierzchni. Na części trasy ułożono już pierwsze warstwy asfaltu.
Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex, a koszt prac wynosi 680 milionów złotych. Obwodnica Zabierzowa powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).