Władze Krakowa i radni jednogłośnie sprzeciwiają się planom poprowadzenia nowej trasy ekspresowej S7 przez miasto. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia: nic jeszcze nie zdecydowano, ale propozycje – w tym trzy preferowane warianty – zostaną zaprezentowane pod koniec czerwca. Emocje sięgają zenitu.
„Nie ma zgody na S7 przez dzielnicę X” – stanowisko Rady Miasta Krakowa
Nie ma naszej zgody na poprowadzenie drogi ekspresowej S7 przez dzielnicę X – Swoszowice. To nie tylko głos mieszkańców – są ku temu twarde argumenty
– mówił w Radiu Kraków Michał Starobrat, radny klubu Kraków dla Mieszkańców.
W ocenie Starobrata warianty zakładające włączenie S7 do A4 w rejonie węzła Łagiewnickiego, nowo projektowanego węzła Tuchowskiego lub ul. Blacharskiej doprowadzą do paraliżu komunikacyjnego:
Powstanie kumulacja dwóch kierunków ruchu – północ–południe i wschód–zachód. Sparaliżowana zostanie A4 między węzłem Bieżanów a Łagiewnikami.
Podobne stanowisko prezentuje radny Piotr Moskała z Koalicji Obywatelskiej:
W tej części miasta już planowana jest kolej do Myślenic, przebudowa obwodnicy do Balic. Zbyt wiele inwestycji w jednym miejscu. Mieszkańcy południowego Krakowa więcej stracą, niż zyskają.
Prezydent Miszalski: Jeśli propozycje będą nie do przyjęcia, zażądamy nowego opracowania
Radni zapowiadają złożenie rezolucji Rady Miasta do GDDKiA i Ministerstwa Infrastruktury. Ich zdaniem, obecny proces opiera się na niepełnych i przestarzałych danych, a konsultacje społeczne ograniczą się do „wyboru, czyj dom wyburzyć”.
– Potrzebny jest reset. Nowa analiza, oparcie się na aktualnych danych, otwarcie na warianty dalej na zachód i wschód. Inaczej nie będzie to dialog, tylko fikcja konsultacyjna – mówi Starobrat.
Posłuchaj rozmowy z Kacprem Michną z GDDKiA
GDDKiA: Trzy warianty preferowane, 47 pozostałych – „jesteśmy na początku”
W piątek głos zabrał Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. Jego zdaniem medialne przecieki o siedmiu z ośmiu wariantów biegnących przez Kraków są nieprawdziwe:
Nie komentujemy map, które pojawiły się w mediach. Nasza propozycja jeszcze nie została opublikowana. Będzie gotowa pod koniec czerwca.
Michna zapowiada, że GDDKiA przedstawi trzy preferowane przebiegi oraz pełne uzasadnienie techniczne, ekonomiczne i środowiskowe. Oprócz tego zaprezentowane zostaną 47 wariantów odrzuconych – z argumentacją.
To nie będzie głosowanie. To będzie rozmowa. Te trzy warianty to nasza propozycja, która w wyniku konsultacji może zostać zmieniona – mogą pojawić się nowe wersje, zmodyfikowane przebiegi, a nawet hybrydy różnych wariantów.
Co z wyburzeniami? „Na tym etapie nie podajemy szczegółów”
Na pytania o wyburzenia Michna odpowiada ostrożnie:
Każdy wariant wiąże się z jakimiś wyburzeniami – ale czy dotyczą one Krakowa, czy innych gmin – nie mogę tego teraz potwierdzić.
Czy to rzeczywiście nowy STEŚ? Radni: „przetarg źle przygotowano”, GDDKiA: „jesteśmy na początku”
Radni zarzucają, że nowe Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) powstaje na podstawie nieaktualnych danych i nie uwzględnia północnej obwodnicy. GDDKiA odpiera zarzuty:
Te zarzuty dotyczą starego studium korytarzowego z lat 2020–2021. Obecne STEŚ powstaje na podstawie aktualnych danych: mamy pomiary z 2021, nowe pomiary z 2024 i dane z dodatkowych stacji pomiaru na drogach powiatowych.
Michna dodaje:
Nie resetujemy czegoś, co dopiero się zaczyna. Dopiero za trzy lata planujemy złożyć wniosek o decyzję środowiskową. Teraz jest czas na rozmowy – o propozycjach, nie decyzjach.
Warianty „na wschód” i „na zachód” – czy naprawdę brane pod uwagę?
– Tak, przeanalizowaliśmy również warianty oddalone dalej na zachód i wschód od Krakowa” – zapewnia Michna. Ostateczne preferencje poznamy po publikacji dokumentu – najprawdopodobniej pod koniec czerwca.
Co dalej? Kluczowe będą konsultacje społeczne
Jak podkreślają wszyscy rozmówcy – nie ma jeszcze decyzji o żadnym przebiegu S7. Konsultacje mają być rzeczywiste, a nie pozorne – z możliwością proponowania zmian i nowych wariantów. Zgodnie z planem GDDKiA, cała dokumentacja zostanie udostępniona mieszkańcom i samorządom w drugiej połowie czerwca.
To bedzie najdroższy i najbardziej skomplikowany projekt w historii Polski. Tutaj nie ma mowy o błędnej lokalizacji, o blędnych decyzjach. Dlatego krakow nic tutaj nie może.
ZG
Z gminy
2025-06-10
GDKiA nic się nie nauczyło z DK75, idą dokładnie tą samą ścieżką, namnażanie wariantów i koszmarnie niskie przygotowanie merytoryczne do tych zaprezentowanych, stąd silny sprzeciw społeczności - efekt nowa DK75 pierwszy raz do konsultacji była prezentowana w 2017 roku i jak dobrze pójdzie to przetargi na wykonanie będą w 2028 roku a ukończenie w 2033.
A
Amerykanin
2025-06-06
Nie zapominajmy, że spaliny diesla są silnie rakotwórcze, pył drogowy jest rakotwórczy, 30% nanoplastiku na świecie pochodzi ze ścieranych opon samochodowych, pył ze ścieranych klocków hamulcowych jest neurotoksyczny. Inteligentne cywilizacje wyrzucają samochody z miasta, u nas płaskoziemce i brudasy chcą wszystkich ściągnąć do swojego poziomu klęczenia przed samochodem.
ZK
z Krakowa
2025-06-06
Tak dla S7 przez Wieliczkę, to jedyny sensowny wariant, w innych lokalizacjach nie ma miejsca i nie powoduje korków na A4!
A
Aga
2025-06-06
Ile mamy mieć tych autostrad w Krakowie ?Krakow nie jest dużym miastem..-po co wogole głosowaliśmy na tych radnych i tego prezydenta
M
Młodobrat
2025-06-06
Niestety ale Radny Starobrat od kilku lat wprowadza w błąd swoich wyborców, wmawiając im że S7 pójdzie z węzła bieżanowskiego przez Wieliczkę. To jest merytorycznie najgorszy wariant, bezcelowy, nie przenosi ruchu, 2x droższy, najwięcej wyburzeń, najdłuższa BDI, kopalnia, unesco, osuwiska, itp Gddkia go odrzuci, nieważne czy kadra u nich jest pisowska czy platformowska. Radny to wie, ale brnie. Można go tylko próbować przepchnąć do STEŚ politycznie. Ale tutaj radny odbije się od ściany.
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z
opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 –
recepcja), a także na nasz profil na
Facebooku oraz
Twitterze
Radio Kraków informuje,
iż od dnia 25 maja 2018 roku wprowadza aktualizację polityki prywatności i zabezpieczeń w zakresie przetwarzania
danych osobowych. Niniejsza informacja ma na celu zapoznanie osoby korzystające z Portalu Radia Kraków oraz
słuchaczy Radia Kraków ze szczegółami stosowanych przez Radio Kraków technologii oraz z przepisami o ochronie
danych osobowych, obowiązujących od dnia 25 maja 2018 roku. Zapraszamy do zapoznania się z informacjami
zawartymi w Polityce Prywatności.