Jak przekazał we wtorek Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), rekordowy wynik na POK został osiągnięty 18 lipca (piątek) w tunelu w Zielonkach - przejechało nim ponad 44,5 tys. samochodów. Każdego dnia tym tunelem porusza się średnio 31,8 tys. pojazdów (dane za 2025 rok), a 22 razy w tym roku GDDKiA odnotowała dzienną liczbę przejazdów przekraczającą 40 tysięcy.
W drugim z tuneli na krakowskim odcinku S52 - w Dziekanowicach – najwięcej pojazdów przejechało 25 lipca (piątek) – blisko 40,2 tys. Każdego dnia tym obiektem jeździ średnio 27 tysięcy samochodów (dane za 2025 rok).
Przedstawiciel GDDKiA przypomniał, że Północna Obwodnica Krakowa to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m).
Otwarta pod koniec grudnia ub.r. Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 liczy 12,3 km długości i biegnie przez teren miasta wzdłuż jego północnych granic, a także przez gminy Wielka Wieś i Zielonki. Ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku, ale obowiązuje na niej ograniczenie do 100 km/h. Zarządca dróg wprowadził je ze względów bezpieczeństwa, ponieważ z powodu ograniczeń terenowych trasa nie ma parametrów pozwalających na podróżowanie z wyższą prędkością.
W tunelach, ze względu na ich charakter - zakręty w tunelu w Zielonkach, bliskość węzła Batowice w przypadku obiektu w Dziekanowicach - wprowadzono ograniczenie do 80 km/h.
Obwodnica łączy się z innymi drogami poprzez trzy węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwalają na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km.
Budowa kosztowała ok. 1,4 mld zł, z czego 789,6 mln zł to unijne dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.