Krakowski system rowerów miejskich liczy 158 stacji i ponad 1,5 tys. jednośladów rozlokowanych w całym mieście. Zimą liczba stacji pozostawała niezmienna, ale rowerów było mniej - 500 sztuk.
Według statystyk operatora systemu Wavelo - firmy BikeU - w ciągu trzech zimowych miesięcy z roweru miejskiego skorzystano ponad 40 tys. razy. Zimą użytkownicy pokonali na tych jednośladach ponad 102 tys. km.
Dyrektor operacyjny projektu Wavelo Albert Wójtowicz poinformował w czwartek, że każdego dnia z systemu korzystało co najmniej kilkaset osób. Chętnych nie brakowało nawet w najchłodniejsze dni lutego, gdy temperatura powietrza spadała poniżej -10 stopni Celsjusza.
„Cieszymy się, że nie powstrzymał ich mróz, śnieg ani smog. Swoją jakość udowodniły też przy tym same pojazdy, którym kreska na termometrze poniżej zera okazała się niestraszna” - ocenił.
Według zapowiedzi przedstawicieli Wavelo w poniedziałek 5 marca planowane jest oficjalne rozpoczęcie sezonu wiosennego rowerów miejskich. Wtedy na ulice miasta powróci komplet ponad 1,5 tys. jednośladów.
Wciąż powstają nowe stacje bazowe, których jest 158. Operator systemu przewiduje, że do końca tego roku znajdą się one przy wszystkich największych kompleksach biurowych w mieście.
Krakowska miejska wypożyczalnia, której mieszkańcy w głosowaniu nadali nazwę Wavelo, działa od października 2016 r. z koncesją wydaną przez miasto na osiem lat, bez zimowej przerwy.
Według jej operatora system dysponuje najnowocześniejszymi jednośladami czwartej generacji, charakteryzującymi się wytrzymałością i wysokim komfortem jazdy. Rowery wyposażone są w wał Cardana zastępujący łańcuch, komputer pokładowy, aktywny GPS pozwalający na stałe monitorowanie pojazdu i oświetlenie LED. Urządzenia te są zasilane przez dynamo i panel słoneczny.
Rower można wypożyczyć i zwrócić na dowolnej stacji na terenie miasta. Za dodatkową opłatą 3 zł jednoślad można zostawić, zapinając go w dowolnym miejscu Krakowa.
Wypożyczalnia działa w oparciu o system, do którego można przystąpić za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Oparty jest na opłatach abonamentowych użytkowników w dwóch opcjach: za 19 zł miesięcznie z możliwością jazdy przez godzinę dziennie, a za 24 zł miesięcznie - 90 minut dziennie. W obu opcjach abonamentowych po przekroczeniu limitu każda kolejna minuta kosztuje 5 gr. Dostępne są także dwie inne formy płatności: opcja pay as you go (płać za minutę) oraz wypożyczenie roweru na jeden dzień.
Kraków był pierwszym polskim miastem, które w 2008 r. uruchomiło system rowerów miejskich. Pierwszy system pod nazwą KMK Bike zastąpiło w 2016 r. Wavelo, której operatorem jest spółka BikeU.
(PAP/ko)