Poniedziałkowy poranek miał być najpoważniejszym testem dla kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej. Z relacji policji oraz urzędników wynika, że zarówno kierowcy, jak i pasażerowie komunikacji miejskiej nie mieli dzisiaj większych problemów z poruszaniem się po mieście.
Wybraliśmy alternatywne trasy
Owszem, w porannych godzinach szczytu tworzyły się korki, zwłaszcza na drugiej obwodnicy miasta, gdzie wyznaczono objazdy na czas zamknięcia mostu Grunwaldzkiego. Urzędnicy zaznaczają jednak, że zwiększonego ruchu na ulicach Kamieńskiego czy Powstańców Wielkopolskich zwyczajnie nie dało się uniknąć. W najbardziej newralgicznych miejscach ruchem kierowali - i kierują – policjanci.
Na drogach w rejonie mostu było tak, jak w inne dni (jeszcze przed zamknięciem przeprawy). Wychodzi więc na to, że mieszkańcy zastosowali się do wcześniejszych wskazówek i wybrali alternatywne trasy przejazdu
- ocenia Piotr Szpiech z krakowskiej policji.
Na zmiany narzekała natomiast część pasażerów komunikacji miejskiej - głównie mieszkańcy Ruczaju - którzy musieli poświęcić więcej czasu na dojazdy do pracy czy do centrum miasta:
Chyba będę częściej chodzić pieszo. Do niedawna jechałam bezpośrednio do miasta tramwajem numer 18, a teraz trzeba się przesiadać. Zobaczę, czy w ogóle mam jakiś autobus.
Kalwaryjska, wąskie gardło
Pomimo obaw o przepustowość ulicy Kalwaryjskiej - na którą skierowano objazdem większość linii tramwajowych - nie było dziś sytuacji, że samochody blokują kursujące tamtędy tramwaje.
Pomimo, że most był zamknięty, że pojawiło się więcej tramwajów, od samego rana pojazdy pojazdy te przejeżdżały w miarę płynnie. Nie było zatorów tramwajowych
- mówi Marek Gancarczyk z krakowskiego MPK.
Jak dodaje Gancarczyk, pojawiły się uwagi i skargi pasażerów na przepełnione tramwaje, głównie na linii 52. MPK wspólnie z Zarządem Transportu Publicznego rozważa możliwość zwiększenia liczby tramwajów na tej linii. Ograniczeniem jest jednak wąskie gardło, jakim jest wspomniana właśnie ulica Kalwaryjska.
Byliśmy w stałym kontakcie z z MPK. Komunikacja jeździ, nie ma problemów, chociaż oczywiście jest większe natężenie ruchu samochodowego. Dzięki temu, że na skrzyżowaniu przy Koronie była policja, ruch odbywał się sprawnie. Ale zastanawiamy się nad wyłączeniem sygnalizacji przy Koronie, bo może to ułatwi przemieszczanie się
- zaznacza Michał Mikołajczyk z krakowskiego magistratu.
W najbliższych dniach urzędnicy wciąż będą obserwować sytuację na drogach i w komunikacji miejskiej. Jeśli zajdzie taka potrzeba, zmiany w organizacji ruchu będą wprowadzane na bieżąco. Odpowiada za to tzw. "sztab szybkiego reagowania", który został powołany w mieście przed rozpoczęciem remontu mostu Grunwaldzkiego.
Zmiany w komunikacji miejskiej:
Linie tramwajowe:
- nr 1 – w dalszym ciągu będzie kursowała po trasie zmienionej: „Salwator” – … – przystanek „Filharmonia”, ul. Straszewskiego, ul. Podwale, ul. Dunajewskiego, ul. Basztowa, ul. Westerplatte, przystanek „Poczta Główna” – … – „Jarzębiny”
- nr 2, 6, 16, 19, 44 – w dalszym ciągu będą zawieszone
- nr 4 – zostanie skierowana na kolejną trasę zmienioną: „Bronowice Małe” – … – przystanek „Plac Centralny im. R. Reagana” , al. Solidarności, ul. Ujastek – „Zajezdnia Nowa Huta”
- nr 5 – w dalszym ciągu będzie kursowała po trasie skróconej: „Krowodrza Górka P+R” – „Jarzębiny”
- nr 8 – w dalszym ciągu będzie kursowała po trasie zmienionej: „Borek Fałęcki” – … – przystanki „Św. Gertrudy”/„Poczta Główna”, ul. św. Gertrudy, ul. Westerplatte, ul. Basztowa, ul. Dunajewskiego, przystanek „Teatr Bagatela” – … – „Bronowice Małe”
- nr 9 – w dalszym ciągu będzie kursowała po trasie skróconej: „Nowy Bieżanów P+R” – „Rondo Hipokratesa”
- nr 10 – zostanie skierowana na kolejną trasę zmienioną: „Kurdwanów P+R” – … – przystanek „Korona”, ul. Limanowskiego, ul. Na Zjeździe, ul. Starowiślna,ul. Dietla, ul. Grzegórzecka, al. Powstania Warszawskiego, przystanek „Rondo Mogilskie” – … – „Pleszów”
- nr 13, 17 – zostaną zawieszone
- nr 14 – w dalszym ciągu będzie kursowała po trasie skróconej: „Bronowice” – „Miśnieńska”
- nr 18 – zostanie skierowana na kolejną trasę czasowo-zmienioną: „Czerwone Maki P+R” – … – przystanek „Lipińskiego”, ul. Brożka, ul. Wadowicka, ul. Kalwaryjska, ul. Krakowska, przystanek „Stradom” – … – przystanek „Poczta Główna”, ul. Westerplatte, ul. Basztowa, przystanek „Stary Kleparz” – … – „Górka Narodowa P+R”
- nr 21 – zostanie przywrócona i będzie kursowała na stałej trasie: „Pleszów” – ul. Igołomska, ul. Ujastek, kopiec Wandy, ul. Ujastek Mogilski, al. Solidarności, al. Andersa, ul. Broniewskiego, ul. Mikołajczyka, ul. Piasta Kołodzieja – „Os. Piastów”
- nr 22 – zostanie skierowana na kolejną trasę zmienioną: „Borek Fałęcki” – … – przystanek „Łagiewniki”, ul. Wadowicka, ul. Kalwaryjska, ul. Krakowska, przystanek „Stradom” – … – przystanek „Plac Centralny im. R. Reagana”, al. Solidarności, ul. Ujastek Mogilski – „Kopiec Wandy”
- nr 52 – zostanie skierowana na trasę czasowo-zmienioną: „Czerwone Maki P+R” – … – przystanek „Lipińskiego”, ul. Brożka, ul. Wadowicka, ul. Kalwaryjska, ul. Krakowska, przystanek „Stradom” – … – „Os. Piastów”
Linie tramwajowe zastępcze:
- nr 71 – zostanie zmieniona obecna trasa: „Dajwór” – ul. Starowiślna, ul. Dietla, ul. Grzegórzecka, al. Pokoju, ul. Bieńczycka, ul. Kocmyrzowska, ul. Łowińskiego – „Elektromontaż”
- nr 72 – zostanie uruchomiona linia zastępcza na trasie: „Czerwone Maki P+R” – ul. Bobrzyńskiego, ul. Grota-Roweckiego, ul. Kapelanka, ul. Monte Cassino – „Rondo Grunwaldzkie”
- częstotliwość kursowania we wszystkie dni jak linia nr 52, z uwzględnieniem zwiększenia częstotliwości do 10 minut w święta od ok. godz. 9.30
- z uwagi na montaż infrastruktury torowej (tzw. „przejazdówki”) na rondzie Grunwaldzkim, linia będzie kursowała od 12 maja
- nr 75 – zostanie zmieniona obecna trasa linii zastępczej: „Górka Narodowa P+R” – … – przystanek „Plac Centralny im. R. Reagana”, al. Jana Pawła II, ul. Ptaszyckiego – „Bardosa”
- nr 76 – w dalszym ciągu będzie kursowała po obecnej trasie: „Mały Płaszów P+R” – ul. Lipska, estakada, ul. Wielicka, ul. Limanowskiego, ul. Krakowska, ul. św. Gertrudy, ul. Westerplatte, ul. Lubicz, ul. Rakowicka – „Cmentarz Rakowicki”
- nr 77 – zostanie uruchomiona linia zastępcza na trasie: „Nowy Bieżanów P+R” – ul. Ćwiklińskiej, ul. Teligi, ul. Wielicka, ul. Limanowskiego, ul. Krakowska, ul. Dietla, ul. Grzegórzecka, al. Powstania Warszawskiego, tunel pod Dworcem Głównym – „Dworzec Towarowy”
- częstotliwość kursowania we wszystkie dni jak linia nr 17
- nr 78 – w dalszym ciągu będzie kursowała po obecnej trasie: „Krowodrza Górka P+R” – ul. Doktor Twardego, ul. Prądnicka, ul. Kamienna, al. Słowackiego, ul. Długa, ul. Dunajewskiego, ul. Podwale, ul. Straszewskiego, ul. Zwierzyniecka, ul. Kościuszki – „Salwator”
Linie autobusowe:
- nr 124, 424, LR0 – w związku z zamontowaną „przejazdówką” dla tramwaju na pasie autobusowo-tramwajowym w kierunku przystanków „TAURON Arena Kraków Wieczysta”/„Ugorek”/„Ojców Zamek” będą kursowały ul. Monte Cassino (jezdnią dla ruchu ogólnego) z pominięciem obsługi przystanku „Rondo Grunwaldzkie” 02
- nr 139 – w kierunku przystanku „Przybyszewskiego” zostanie przywrócona na stałą trasę
- nr 184 – zostanie zawieszona, w zamian zostanie uruchomiona zastępcza linia nr 784
- nr 194, 494 – zostaną skierowane na trasę zmienioną:
- w kierunku przystanku „Os. Pod Fortem” będą kursowały ul. Monte Cassino (jezdnią dla ruchu ogólnego) z pominięciem przystanków „Rondo Grunwaldzkie” 01, „Szwedzka” 01; w zamian będzie obsługiwany przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 05
- w kierunku przystanków „Krowodrza Górka P+R”/„Azory” będą kursowały ul. Monte Cassino (jezdnią dla ruchu ogólnego) na odcinku od ul. Bułhaka do ul. Konopnickiej z pominięciem obsługi przystanku „Rondo Grunwaldzkie” 02
Linie autobusowe zastępcze:
- nr 704 – zostanie zlikwidowana
- nr 722 – zostanie uruchomiona linia zastępcza na trasie: „Łagiewniki” – ul. Brożka, ul. Kapelanka, ul. Monte Cassino, ul. Konopnickiej, ul. Zwierzyniecka, ul. Powiśle – „Nowy Świat”
- w kierunku przystanku „Nowy Świat” będzie kursowała ul. Monte Cassino (jezdnią dla ruchu ogólnego) na odcinku od ul. Bułhaka do ul. Konopnickiej – na trasie nie będzie obsługiwany przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 02
- w kierunku przystanku „Łagiewniki” będzie kursowała ul. Monte Cassino (jezdnią dla ruchu ogólnego) – na trasie nie będą obsługiwane przystanki „Rondo Grunwaldzkie” 01, „Szwedzka” 01; w zamian będzie obsługiwany przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 05
- częstotliwość kursowania jak linia nr 194
- w dniach 10–11 maja w czasie montażu infrastruktury torowej (tzw. „przejazdówki”) w godzinach od ok. 9.00 do ok. 18.00 częstotliwość zostanie zwiększona do 10 minut, a poza tymi godzinami co 15 minut
- nr 784 – zostanie uruchomiona linia zastępcza na trasie: „Prądnik Czerwony” – ul. Strzelców, ul. Powstańców, ul. Łepkowskiego, ul. Dobrego Pasterza, ul. Lublańska, ul. Młyńska, ul. Pilotów, ul. Olszyny, ul. Łukasiewicza, ul. Chrobrego, ul. Beliny-Prażmowskiego, al. Powstania Warszawskiego, ul. Grzegórzecka, ul. Dietla – „Orzeszkowej”
- na odcinku „Prądnik Czerwony” – „Hala Targowa” będą obsługiwane przystanki jak dla linii nr 184
- bez obsługi pozostaną przystanki „Starowiślna” 07/08
- na wydłużonym odcinku będą obsługiwane przystanki: „Starowiślna” 03/04 (na pasie autobusowo-tramwajowym), „Stradom” 05/08, „Orzeszkowej” 71/72
- przystanek końcowy „Orzeszkowej” 72 zostanie zlokalizowany na ul. Dietla (na wysokości boiska), za skrzyżowaniem z ul. Sukienniczą
- przystanek początkowy „Orzeszkowej” 71 zostanie zlokalizowany na ul. Dietla w rejonie posesji nr 9, przed skrzyżowaniem z ul. Orzeszkowej
- przejazd między przystankiem końcowym i początkowym będzie odbywał się bez pasażerów
- częstotliwość kursowania jak linia nr 184
Linie nocne tramwajowe i autobusowe:
- nr 62 i 662 – od nocy z 9 na 10 maja zostaną skierowane na trasy zmienione: „Czerwone Maki P+R” – … – przystanek ul. Lipińskiego, ul. Brożka, ul. Wadowicka, ul. Kalwaryjska, ul. Krakowska, ul. Stradomska, ul. św. Gertrudy, przystanek „Poczta Główna” – … – „Plac Centralny im. R. Reagana”
- nr 69 i 669 – w dalszym ciągu będą kursować po trasie zmienionej: „Nowy Bieżanów P+R” – … – przystanek „Poczta Główna”, ul. Westerplatte, przystanek „Teatr Słowackiego” – … – „Górka Narodowa P+R”
- nr 605 – zostanie skierowana na trasę zmienioną w obu kierunkach: „Złocień” – … – przystanek „Rondo Grzegórzeckie” – ul. Grzegórzecka, ul. Wielopole (powrót: ul. Starowiślna), ul. Westerplatte – „Teatr Słowackiego”
- nr 608 – zostanie skierowana na trasę zmienioną w obu kierunkach: „Os. Na Stoku” – … – przystanek „Rondo Grunwaldzkie”, ul. Monte Cassino, ul. Kapelanka, ul. Grota-Roweckiego, ul. Kobierzyńska, przystanek „Rostworowskiego” – … – „Os. Pod Fortem”
- w kierunku przystanku „Os. Na Stoku” będzie kursowała ul. Monte Cassino (jezdnią dla ruchu ogólnego) na odcinku od ul. Bułhaka do ul. Konopnickiej – bez obsługi pozostanie przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 02
- w kierunku przystanku „Os. Pod Fortem” będzie kursowała ul. Monte Cassino (jezdnią dla ruchu ogólnego) – na trasie nie będą obsługiwane przystanki „Rondo Grunwaldzkie” 01, „Szwedzka” 01; w zamian będzie obsługiwany przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 05
- w kierunku „Os. Na Stoku” będzie obsługiwany przystanek „Rostworowskiego” 02 (na ul. Kobierzyńskiej)
- bez obsługi przez linię pozostaną przystanki na odcinku „Ludwinów” – „Krokusowa”
- nr 610 – zostanie skierowana na trasę zmienioną w obu kierunkach: „Prądnik Czerwony” – … – przystanek „Politechnika”, tunel św. Rafała Kalinowskiego, ul. Lubomirskiego, ul. Rakowicka, ul. Lubicz (powrót: ul. Pawia), ul. Basztowa, ul. Dunajewskiego, ul. Podwale, ul. Piłsudskiego, al. Krasińskiego, ul. Konopnickiej, przystanek „Rondo Grunwaldzkie” – … – „Borek Fałęcki”/„Sidzina”
- w kierunku przystanków „Borek Fałęcki”/„Sidzina” będą obsługiwane przystanki w zmienionych lokalizacjach: „Politechnika” 08 (na ul. Pawiej), „Lubicz” 03 (na ul. Rakowickiej), „Teatr Słowackiego” 01 (na ul. Lubicz)
- w kierunku przystanku „Prądnik Czerwony” będzie obsługiwany przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 04 (po przejeździe tarczy skrzyżowania)
- nieczynny będzie przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 06 (przed tarczą skrzyżowania)
- bez obsługi przez linię pozostaną przystanki na odcinku „Poczta Główna” – „Stradom”
- nr 612 – w rejonie „Ronda Grunwaldzkiego” zostanie skierowana na trasę zmienioną:
- w kierunku przystanku „Tyniec Kamieniołom”:
- bez obsługi pozostaną przystanki „Rondo Grunwaldzkie” 01/02, „Szwedzka” 01
- będzie obsługiwany przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 05
- w kierunku „Os. Podwawelskiego” trasa i przystanki pozostaną bez zmian
- w kierunku „Ronda Grunwaldzkiego (kursy skrócone):
- bez obsługi pozostanie przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 02
- będzie obsługiwany przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 03 (na ul. Konopnickiej w kierunku ronda Matecznego).
- w kierunku przystanku „Tyniec Kamieniołom”:
Objazdy dla samochodów:
Sugerowana trasa objazdowa dla ruchu kołowego będzie prowadzić trzecią obwodnicą miasta, czyli aleją Powstańców Śląskich i ulicą Powstańców Wielkopolskich. Aby to rozwiązanie było funkcjonalne, konieczna będzie modyfikacja sygnalizacji świetlnej na rondzie Grunwaldzkim, na rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku „Korona”. Z kolei sygnalizacja na ul. Stradomskiej, Dietla i Krakowskiej zostanie wyłączona.
Pojazdy wjeżdżające do Krakowa od północy przez al. 29 Listopada będą kierowane na ul. Wita Stwosza, Lubomirskiego, do ronda Mogilskiego i dalej ronda Grzegórzeckiego.