- A
- A
- A
Małopolska: czy kolejki do lekarzy będą wreszcie krótsze?
Zniesienie limitów dla chorych na raka oraz skrócenie kolejek do specjalistów. To główne założenia projektów ustaw w ramach tak zwanego pakietu kolejkowego i onkologicznego, które przyjął wczoraj rząd. Dzięki nim chorzy mają krócej czekać na wizytę u specjalisty. Od początku roku z kolejkami "walczy" też Narodowy Fundusz Zdrowia, który powołał do tego specjalny zespół - miał on m.in. wyłapać tych pacjentów, którzy zapisują się na zabieg do kilku szpitali jednocześnie. Małopolski zespół od pół roku analizuje dokumenty i comiesięczne raporty kolejkowe przysyłane przez placówki medyczne. To jednak nie sprawiło, że ogonki do specjalistów nagle stopniały.Operacja zaćmy czy wszczepienia protezy kolana lub biodra - na te zabiegi mieszkańcy Krakowa wciąż muszą czekać najdłużej. Pacjenci, którzy mają skierowanie na endoprotezoplastykę, na salę operacyjną trafią dopiero za dwa lata. Tyle czeka się w Szpitalu Wojskowym. Z kolei do kardiologa najdłużej trzeba czekać w przychodni na osiedlu Na Skarpie - dokładnie 237 dni. Problem kolejek dotyczy całej Małopolski. Przykładowo do poradni reumatologicznej w Szpitalu Specjalistycznym w Nowym Sączu dostaniemy się najwcześniej w sierpniu. Z kolei w Tarnowie najdłużej trzeba czekać do ortodonty - jedna z przychodni uruchomiła już zapisy na 2019 rok.
Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił w kwietniu nowy internetowy informator dla pacjentów o kolejkach do specjalistów. Chorzy mogą znaleźć tam informacje o liczbie osób czekających na wizytę w danej placówce oraz liczbę dni oczekiwania. Dane o najdłuższych ogonkach są jednak w systemie ukryte. Zapisy na 2017 czy 2020 rok Fundusz zastąpił hasłem "powyżej roku". Dopiero po dodatkowym kliknięciu pokazuje nam się liczba: 300 czy 500 dni.
Co więcej, dane te często nie są aktualne. Jak tłumaczy rzeczniczka małopolskiego oddziału Funduszu, Jolanta Pulchna, NFZ pokazuje tylko te informacje, które dostaje z poradni i szpitali. Zdarza się więc, że mogą być one nieprawdziwe.
- Nawet jeśli pacjent sprawdził w systemie kolejkowym taką informację a potem zadzwonił do placówki medycznej to się dowiadywał, że są to dane sprzed dwóch miesięcy a obecnie czeka się o wiele dłużej - podkreśla Pulchna.
Dlatego od stycznia Fundusz sprawdza, w jaki sposób placówki rejestrują pacjentów. Jak już informowaliśmy na antenie Radia Kraków, tak zwany zespoł kolejkowy od pół roku bada comiesięczne raporty kolejkowe przysyłane przez małopolskie przychodnie i szpitale. Ma to pomóc w skróceniu czasu oczekiwania do lekarzy specjalistów.
- Dzięki kontrolom udało się m.in. "wyłapać" te osoby, które zapisują się na zabieg do kilku szpitali jednocześnie. Okazało się też, że w kilku przychodniach lekarze dyżurowali tylko na papierze - dodaje Pulchna.
Jeśli takie przypadki będą się powtarzać, przychodnim grozi nawet zerwanie kontraktu z Funduszem.
Małopolski oddział NFZ powołał "zespół kolejkowy"
(Ewa Ostapowicz/ko)
Komentarze (0)
Brak komentarzy
Najnowsze
-
09:05
"Chcę zainteresować dzieci Kosmosem, by spędzić emeryturę na Marsie"
-
08:51
Pożar mieszkania w Krakowie, dwie osoby trafiły do szpitala
-
07:49
RPO o zabójstwie lekarza w Krakowie: Tragedia, która nie miała prawa mieć miejsca
-
06:56
Ostrzeżenie przed gwałtownymi burzami z silnym deszczem w południowej Małopolsce
-
22:05
Prawa zwierząt? Potrzebujemy ochrony sentientów!
-
21:58
Święto Kwitnących Sadów w Łososinie dolnej z pokazami lotniczymi
-
21:33
Oscypek i bundz wcale nie muszą skrzypieć w zębach. Tak to robią w bacówce
-
21:32
Od początku majówki zatrzymano 950 nietrzeźwych kierowców
-
20:25
Radłów: ucieczka przed policją skończyła się dla motocyklisty w szpitalu
-
20:02
Koszmar Puszczy Niepołomice w Poznaniu
-
20:01
Jak spojrzeć na Krupówki nieco inaczej? „Warto temu miejscu dobrze życzyć”
-
19:13
Abp Jędraszewski na Wawelu: miłość Polski polega na pragnieniu posiadania dzieci
-
18:21
Kolejki do wozów konnych nad Morskie Oko. "Elektryki" mało popularne
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze