Jak wygląda projekt północnej obwodnicy Krakowa, który proponuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad? Będzie to licząca blisko 15 km, dwujezdniowa i trzypasmowa droga klasy ekspresowej, która połączy węzeł Modlnica z węzłem Mistrzejowice. Trasa przebiegać będzie wzdłuż północnej granicy miasta - przez Batowice, Węgrzce oraz Zielonki. Właśnie w tych miejscowościach powstaną węzły, czyli zjazdy z obwodnicy.
Drogowcy planują także budowę tak zwanych urządzeń ochrony środowiska, czyli między innymi ekranów akustycznych i przejść dla zwierząt. Te plany są już dostępne dla mieszkańców, którzy na ich temat będą mogli wypowiedzieć się na spotkaniach z projektantami, ale także w internetowej ankiecie, która jest dostępna na stronach krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Największe kontrowersje budowa północnej obwodnicy wzbudza w Zielonkach, gdzie mieszkańcy od lat protestują przeciw jej budowie. Budowa ta wiąże się bowiem z wykupem ich działek, często wraz z domami. Mieszkańcy Zielonek mogą nawet wstrzymać budowę północnej obwodnicy. Decyzja środowiskowa wydana dla tej inwestycji została przez nich zaskarżona i jeśli sąd przychyli się do ich argumentów, dokument trzeba będzie tworzyć od nowa.
Mieszkańcy domagają się między innymi ograniczenia hałasu oraz emisji spalin w ich najbliższym sąsiedztwie. Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA wierzy w polubowne rozwiązanie tego problemu po przedstawieniu mieszkańcom konkretnych propozycji. "Jeśli chodzi o hałas to stosujemy ekrany i nasadzenie zieleni. Problem zapylenia powietrza jest rozwiązany sam z siebie. Na większym odcinku Zielonek droga przebiega w tunelu. Na wylotach tunelu możemy zastosować dodatkowe filtry powietrza. Złożyliśmy takie propozycje. Teraz czekamy na odpowiedź" - mówi.
Pałasiński dodaje, że jeśli mieszkańcy zgodzą się na takie rozwiązania, będzie to podstawą do wycofania skargi z sądu. Wtedy inwestycja ruszy bez opóźnień i może zostać zakończona jeszcze w 2022 roku.
To przecież bardzo ważna inwestycja - mówi dr Marek Bauer - z Zakładu Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej: mam nadzieję, że w wyniku konsultacji wszyscy dojdą do porozumienia i zacznie się budowa. Byłaby to rewelacja, domknięcie dróg w kierunku Oświęcimia, Trzebinii, do A4 na Tarnów i kierowcy nie musieliby wjeżdżać do centrum miasta.
Jednak Bauer przypomina, że domknięcie czwartej obwodnicy to dopiero... połowa sukcesu: ruch tranzytowy, który obserwujemy na ul.Opolskiej zniknie, bo już nie będzie się opłacało jechać przez Kraków.
Zgodnie z założeniami jej budowa ma rozpocząć się w 2019 roku, a zakończyć w 2022 roku. Do tego czasu wybudowane mają zostać również inne brakujące odcinki, a więc w optymistycznym wariancie, 4 obwodnica zostanie domknięta już za 5 lat. Co do 3 obwodnicy, to wkrótce ma zacząć się budowa jednego z trzech brakujących odcinków, czyli Trasy Łagiewnickiej. Pozostaje jeszcze Trasa Pychowicka oraz Trasa Zwierzyniecka, która ma biec tunelem pod Lasem Wolskim. Niestety - jak na razie nie wiadomo kiedy rozpocznie się budowa tych dwóch brakujących odcinków trzeciej obwodnicy.
WSZYSTKIE SZCZEGÓŁY MOŻNA ZNALEŹĆ TUTAJ
Spotkania informacyjne:
09.05.2017r. Sala Obrad Urzędu Gminy Wielka Wieś, Szyce Plac Wspólnoty 1, godz. 10:00 -16:30 dyżury projektantów. Godz. 17:00: prezentacja projektanta i spotkanie informacyjne z udziałem GDDKiA.
10.05.2017 r. w Sala Centrum Integracji Społecznej przy ul. Galicyjskiej 17a w Zielonkach, godz. 10:00 - 16:30 - dyżury projektantów, godz. 17:00 prezentacja projektanta i spotkanie informacyjne z udziałem GDDKiA.
16.05.2017 r.Szkoła Podstawowa nr 67 przy ul. Kaczorówka 4 w Krakowie, 10:00 - 16:30 - dyżury projektantów, godz. 17:00 prezentacja projektanta i spotkanie informacyjne z udziałem GDDKiA.
17.05.2017 r.Urząd Miasta w Krakowa, os. Zgody 2, 10:00 - 16:30 - dyżury projektantów, godz. 17:00 prezentacja projektanta i spotkanie informacyjne z udziałem GDDKiA.
(Grzegorz Krzywak/ko)