W październiku 2024 roku Kraków, wspólnie ze Związkiem Miast Polskich i Polskim Alarmem Smogowym, wskazywali na potrzebę utworzenia w ramach Krajowego Planu Odbudowy rozwiązań wspierających finansowo miasta wprowadzające strefy czystego transportu.
"Uważamy, że aktualizacja Krajowego Planu Odbudowy i wejście w życie krakowskiej strefy czystego transportu stanowi odpowiedni moment, aby wrócić do tej propozycji. Przygotowując się do wdrożenia SCT, samorządy zrzeszone w Stowarzyszeniu Metropolia Krakowska zidentyfikowały szereg inwestycji, które mogłyby zostać zrealizowane już w 2026 r. oraz dodatkowe inwestycje planowane do zakończenia do 2028 r." – napisali sygnatariusze listu.
Wskazali, że projekty te znacząco podniosłyby dostępność i atrakcyjność transportu zbiorowego oraz zrównoważonych form mobilności, takich jak: budowa parkingów P+R, rozbudowa infrastruktury rowerowej, zakup niskoemisyjnego taboru autobusowego, czy budowa nowych linii tramwajowych. Działania te mają na celu stworzenie mieszkańcom realnych i wygodnych alternatyw dla codziennego korzystania z samochodów spalinowych, co wspiera wdrażanie SCT i zwiększa jej społeczną akceptowalność.
Autorzy listu proszą o umożliwienie finansowania tych inwestycji ze środków KPO lub innych środków krajowych i europejskich mając na uwadze znaczenie wdrażania strefy czystego transportu nie tylko dla Krakowa, ale i dla krajowej polityki transportowej i klimatycznej.