Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało aneks do umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, zwiększający do ponad 351 mln zł bezzwrotną dotację do zakupu tramwajów Lajkonik II. Środki finansowe pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Pod koniec marca krakowski przewoźnik podpisał umowę na prawie 128 mln zł dofinansowania do zrealizowanej w 2023 roku dostawy 18 tramwajów Lajkonik II. Następnie ta kwota została powiększona o dodatkowe ponad 223 mln zł. Aneks, który właśnie MPK podpisało, gwarantuje, że pełna kwota dofinansowania wyniesie w sumie ponad 351 mln zł i obejmie dostawy 50 tramwajów Lajkonik II.
Marek Gancarczyk, rzecznik krakowskiego MPK, mówi, że największa kwota wsparcia z KPO, jaką przyznano polskiemu miastu. Dodatkowe środki z KPO zwiększą możliwości finansowe spółki przewozowej - Kraków będzie mógł kupić wszystkie 90 nowych tramwajów, zamówionych już u bydgoskiego producenta taboru, spółki PESA.
Przypomnijmy: MPK podpisało w kwietniu tego roku umowy ramowe na realizację dostaw 90 nowych tramwajów o łącznej wartości ok. 1,8 mld zł netto. Zgodnie z zapowiedziami sygnatariuszy pierwsze pojazdy typu Twist 3.0 powinny dotrzeć do Krakowa w 2027 roku.