Wizualizacja bulwarów po przebudowie. Fot. ZZM
Jak zapowiada Aleksandra Mikolaszek z Zarządu Zieleni Miejskiej, celem przebudowy jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa i estetyki tej przestrzeni. Podkreśla, że nowe bulwary mają być bardziej zielone i przyjazne mieszkańcom.
– Chcemy, by ta przestrzeń stała się naprawdę przyjazna – bardziej zielona, uporządkowana i bezpieczna – mówi Mikolaszek.
W ramach inwestycji planowane jest między innymi oddzielenie ścieżek pieszych od rowerowych tam, gdzie to możliwe, a także wprowadzenie spójnych elementów małej architektury: ławek, koszy, stołów piknikowych i miejsc do rekreacji.
Miasto chce całościowej koncepcji bulwarów
Jak przypomina wiceprezydent Krakowa Stanisław Mazur, który na początku roku mówił o tym w rozmowie z Jackiem Bańką w Radiu Kraków, dotychczasowe projekty rewitalizacji bulwarów były fragmentaryczne i brakowało im spójnej wizji.
– Zanim zaczniemy zmieniać plany miejscowe, musimy się zastanowić, jak ułożyć relacje z właścicielami hoteli, statków i przedsiębiorcami – podkreślał wówczas Mazur. – Chcemy mieć całościową koncepcję i takie prace już trwają.
Polecamy też:
Dr Agnieszka Matusik: bulwary muszą działać przez cały rok
Jeszcze na początku tego roku dr Agnieszka Matusik z Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej zwracała uwagę w rozmowie z Radiem Kraków, że bulwary wymagają spójnego podejścia i przemyślenia, jak mają funkcjonować przez cały rok – nie tylko latem.
Zauważa, że choć odcinki w rejonie Wawelu czy kładki Bernatka są popularne, inne fragmenty pozostają niewykorzystane i pełnią głównie funkcję tranzytową.
– Bulwary są uczęszczane, ale głównie w określonych miejscach i porach roku. Potrzebne są miejsca, które zatrzymają ludzi także jesienią i zimą – mówi dr Matusik.
Jej zdaniem kluczowe będzie stworzenie atrakcji i funkcji, które pozwolą na całoroczne korzystanie z bulwarów – tak jak dzieje się to w innych europejskich miastach. Kraków, jak podkreśla, może czerpać z doświadczeń Berlina, Kopenhagi czy Hamburga, gdzie przestrzeń nad rzekami łączy funkcje rekreacyjne i społeczne.
Czytaj:
Bulwary wiślane - jedno z ulubionych miejsc krakowian i turystów
Bulwary wiślane pierwotnie spełniały głównie funkcję przeciwpowodziową. Obecnie to popularne miejsca rekreacji krakowian i turystów.
Bulwary rozciągają się wzdłuż rzeki Wisły od ujścia Rudawy do Wisły do ul. Miedzianej (lewy brzeg rzeki Wisły) oraz od ul. Czechosłowackiej do parkingu w rejonie ul. Zabłocie (prawy brzeg rzeki Wisły).
Przy bulwarach wiślanych znajduje się przystań statków wycieczkowych i przystanki tramwaju wodnego, pomnik Smoka Wawelskiego, pomnik psa Dżoka (Bulwar Czerwieński), nowy plac zabaw na Bulwarze Inflackim, pieszo-rowerowa kładka o. Bernatka z kłódkami miłości przy Bulwarze Kurlandzkim, a na bulwarach na Dąbiu – stopień wodny (zapora z elektrownią). Prowadzi nimi również rekreacyjny szlak rowerowy będący częścią europejskiej drogi rowerowej Eurovelo.