Przebudowywany jest cały peron, a także budowane jest przejście podziemne. Jego wykonanie to jedna z najtrudniejszych operacji przy tej inwestycji. Przejście pod torami zdecydowano się wybudować bez konieczności zatrzymywania ruchu pociągów: - Zostało ono już przygotowane wcześniej, zabtonowane i później trwała taka żmudna operacja wsuwania tego segmentu pod czynny tor kolejowy. Teraz to już jest zakończone. Ten segment jest już na swoim miejscu – mówi Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych. Przystanek zmieni też swoje miejsce, aby łatwiej było do niego dojechać: - Przeorientowujemy cały przystanek na drugą stronę. Ten główny ciężar obsługi komunikacyjnej nie będzie już od strony ulicy Kolejarzy, jak to było do tej pory, ale jest budowana nowa ulica, która będzie prowadzić od ulicy Kąpielowej do tego parkinu D&R, a także na sam przystanek.
Budowany obok parking "Park and Ride" ma pomieść ponad 150 samochodów: - Będą także stanowiska do ładowania samochodów. Stanowisk będzie 6. Prosto z parkingu będzie można dojść do pociągu. Będą stojaki no rowery - mówi Dariusz Nowak z krakowskiego magistratu.
Gdy inwestycja się zakończy, powinna przede wszystkim pomóc łatwiej dojechać do centrum mieszkańcom okolicznych osiedli oraz miejscowości na południe od Krakowa: - Powstanie tam również zajezdnia autobusowa, gdzie autobusy będą mogły zawrócić, dzięki czemu usprawnimy możliwość dostania się mieszkańców chociażby Kinów i Swoszowic pod dworzec w Swoszowicach, skąd będą mogli naprawdę bardzo szybko dostać się do centrum miasta – mówi Michał Starobrat, radny Miasta Krakowa. Żeby ostatecznie poprawić komunikację w Swoszowicach, konieczne
jest jednak wybudowanie wiaduktu przy ulicy Kąpielowej. W tym przypadku trwają na razie prace projektowe. Sama przebudowa stacji kolejowej w Swoszowicach powinna się zakończyć w czerwcu - wtedy jednak nie zobaczymy jeszcze tam więcej pociągów niż do tej pory: - Musimy pamiętać o tym, że żeby te pociągi uruchomić, musi być dla nich miejsce też w centrum Krakowa. Na razi mamy tylko jeden tor. Liczba pociągów, które mogłyby kursować tędy, jest ograniczona - Piotr Hamarnik.
Kiedy w centrum Krakowa pojawią się cztery tory, pociągi mają przejeżdżać przez Swoszowice co pół godziny. Najwcześniej stanie się to jednak dopiero za rok kiedy nad Wisłą powstaną cztery mosty kolejowe i zostanie dokończona budowa estakad w centrum miasta.
Koło stacji kolejowej trwa także przebudowa zabytkowego dworca w Swoszowicach. Ta potrwa jeszcze około roku. Jej koszt to prawie 8 milionów złotych.
Tomasz Bździkot/jgk
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.