Jak podkreślił Adamczyk, lotnisko Kraków Airport cały czas się rozwija, z realizowane i zaplanowane przez zarządu portu inwestycje zapewnią w przyszłości znaczny wzrost odprawionych pasażerów i ładunków cargo.

„To lotnisko jest niezmiernie ważnym generatorem rozwoju całego regionu, daje równocześnie wielkie poczucie bezpieczeństwa ze względu na to, że posiada również funkcję wojskową” - zaznaczył szef resortu infrastruktury.

Nowy terminal cargo – wskazał Adamczyk – powstanie w zupełnie nowej lokalizacji, dzięki czemu uwolnione będą tereny pod rozbudowę terminala pasażerskiego i w konsekwencji zwiększenia jego przepustowości.

„Już teraz lotnisko bije rekordy, przewidujemy, że będzie to 8 mln pasażerów w tym roku, a po rozbudowie będzie to dużo więcej” - zaznaczył minister infrastruktury.

Zgodnie z podpisaną w listopadzie zeszłego roku umową z wykonawcą, nowy terminal cargo powinien być gotowy jesienią 2024 r. Obiekt o wartości blisko 92 mln zł pozwoli na zwiększenie obsługi cargo w krakowskim porcie lotniczym do 8 tys. ton rocznie.

Prezes Kraków Airport Radosław Włoszek podkreślił, że inwestycja ta jest jednym z zadań zawartych w tzw. planie generalnym dla lotniska na najbliższe lata, który ma na celu zwiększenie jego potencjału przewozowego.

Dzięki temu przedsięwzięciu – wskazał Włoszek – uwolniony zostanie teren, na którym stoi terminal cargo. W planie generalnym założono, że rozbudowana będzie tam część pasażerska lotniska.

Zgodnie z planami oprócz budynku magazynowego o powierzchni blisko 2,7 tys. m kw. powstanie też część biurowa licząca ok. 1,2 tys. m kw., a także budynek kontroli dostaw. Przewidziano również budowę wewnętrznych dróg dojazdowych, parkingów, placów, chodników, jak również infrastrukturę techniczną, energetyczną, telekomunikacyjną i wodno-kanalizacyjną. Nowe obiekty będą zlokalizowane w lotniczej i ogólnodostępnej części lotniska.

W części biurowej zlokalizowane będą m.in. pomieszczenia agentów handlingowych, spedytorów, służb operacyjnych portu lotniczego, Straży Granicznej i Urzędu Celnego.

Według prezesa większy i nowocześniejszy terminal pozwoli także spełnić wymagania ruchu cargo oraz umożliwi przeniesienie ruchu samochodów ciężarowych z bezpośredniego otoczenia terminala pasażerskiego oraz wewnętrznego układu komunikacyjnego. Zasadniczą funkcją terminala będzie obsługa frachtu cargo samochodowo-lotniczego. Oprócz obsługi cargo, obiekt (wraz z zagospodarowaniem terenu) służyć będzie do obsługi i kontroli zaopatrzenia oraz pojazdów wjeżdżających na teren strefy zastrzeżonej portu lotniczego.

Ogólnodostępna strefa przedpola terminala cargo skomunikowana zostanie z drogą wojewódzką nr 774 i w jej obrębie zlokalizowane będą parkingi, chodniki oraz dojazdy. Według prezesa Kraków Airport zaplanowane prace nie będą miały wpływu na funkcjonowanie lotniska.

Wykonawcą inwestycji jest firma Mostostal Warszawa. Jak zapewnił prezes tej spółki Miguel Angel Heras Llorente zadanie jest realizowane zgodnie z harmonogramem. Zakończony został etap związany z posadowieniem obiektu, a obecnie prowadzone są prace dotyczące konstrukcji budowli. Prezes zwrócił uwagę na specyfikę prac, które są prowadzone w sąsiedztwie drogi startowej i dróg kołowania, ale zostały tak zorganizowane, że nie mają wpływu na funkcjonowanie lotniska.

Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym. W 2022 r. port obsłużył blisko 7,4 mln pasażerów; był to drugi wynik w historii lotniska. Rekord na poziomie 8,4 mln podróżnych ustanowiono w ostatnim przed pandemią 2019 r.