„CUDER” – łączy cechy gry planszowej i RPG. CJej celem  jest doprowadzenie do jak najpełniejszego rozwoju bohatera gry (pionka) przez wędrowanie po świecie, pokonywanie pułapek i wyszukiwanie miejsc, gdzie można spotkać ludzi wspierających w rozwoju. Grę wygrywa ten z graczy, który pierwszy wprowadzi maksymalnie rozwiniętego bohatera do bezpiecznej osady. Kolejni gracze jednak nie przegrywają, celem gry jest bowiem rozwój postaci a nie czas rozegrania gry, tak więc każdy gracz może zakończyć grę z sukcesem. Planszą jest mapa gminy,  gdzie mieszkają gracze, co umożliwia zdiagnozowanie zagrożeń występujących na terenie danej miejscowości. Rozgrywki w „CUDER-a” stwarzają okazję do rozważań o tym jak pomóc wychowankowi, by lepiej rozumiał obiektywną, realną sytuację, w której się znajduje oraz by zajął dojrzalszą postawę wobec wszystkiego, co dzieje się w nim samym i wokół niego.

W grę z dziećmi mogą grać nauczyciele, wychowawcy, rodzice i dziadkowie. Tylko  w 2014 roku pod czujnym okiem  wolontariuszy - mistrzów  zagrało w nią  ponad trzy i pół tysiąca uczniów z małopolskich szkół.

 

Marta Szostkiewicz/jg