Marszałek Smółka przekonuje, że rozwój regionalnych połączeń autobusowych obejmujących całe województwo, to odpowiedź na realne potrzeby mieszkańców, dla których stały się one nieodłącznym elementem codziennych dojazdów do pracy i szkół:
Małopolskie Linie Dowozowe wkraczają w nową fazę. Plany na 2026 rok są ambitne – zarówno pod względem liczby połączeń, jak i środków finansowych oraz wdrażanych rozwiązań ekologicznych/
W przyszłym roku na trasy wyjedzie 75 linii autobusowych, obejmujących wszystkie powiaty i 117 gmin ze 183 gmin Małopolski. Program, z którego skorzystało już ponad 5,3 mln pasażerów, otrzyma rekordowe dofinansowanie przekraczające 100 mln zł, a flotę wzmocnią autobusy elektryczne i wodorowe.
Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu i wyrównywanie szans rozwojowych całego województwa. Chcemy, aby komunikacja zbiorowa była dostępna, punktualna i przewidywalna
– dodaje marszałek.
Na trasie elektryki i autobusy wodorowe
Obecnie na terenie województwa funkcjonuje 57 linii działających w ramach Małopolskich Linii Dowozowych. Lista linii planowanych do uruchomienia w przyszłym roku obejmuje zarówno połączenia aglomeracyjne, jak i trasy łączące niewielkie miejscowości z większymi ośrodkami.
Wśród nich znajdują się m.in. relacje Kraków–Myślenice, Olkusz–Kraków, Tarnów–Dąbrowa Tarnowska, a także nowe linie na Podhalu, Sądecczyźnie czy w rejonie Tarnowa.
Według zapowiedzi część połączeń ruszy w styczniu 2026 roku, kolejne zaplanowano na wiosnę oraz jesień, co pozwoli na stopniowe wdrażanie zmian i bieżące dostosowywanie oferty przewozowej.
Rozbudowa sieci będzie możliwa dzięki rekordowemu dofinansowaniu przekraczającemu 100 mln zł. Środki te pozwolą nie tylko na uruchomienie nowych tras, ale także na modyfikację i wydłużenie istniejących linii, dostosowując je do faktycznych potrzeb mieszkańców.
Smółka zapowiedział, że jednym z kluczowych elementów rozwoju Małopolskich Linii Dowozowych będzie także inwestycja w ekologiczny tabor. Według niego, w lipcu 2026 roku na trasy wyjedzie nowy tabor: 15 autobusów elektrycznych oraz pięć autobusów wodorowych. Nowoczesne pojazdy, wyposażone w klimatyzację, monitoring, systemy bezpieczeństwa oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, mają ograniczyć emisję spalin i hałasu, a jednocześnie poprawić komfort podróży.
Małopolskie Linie Dowozowe, uruchomione przez Koleje Małopolskie w 2021 roku, w pierwotnym zamierzeniu miały dowozić pasażerów z mniejszych miejscowości do stacji przesiadkowych na pociąg. W związku z zapotrzebowaniem na przewozy autobusowe w regionie, z czasem formuła ta została poszerzona także o regularne linie łączące mniejsze gminy z dużymi miastami, np. Krakowem i Tarnowem.
Obecnie siatka połączeń obejmuje 57 linii, co pozwala na obsługę wszystkich powiatów województwa małopolskiego. Kursy autobusowe są w pełni zsynchronizowane z transportem kolejowym.