|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Krakowskie MPK chce 26 milionów złotych od bydgoskiej PESY za opóźnienia w dostawie Krakowiaków

Bydgoska firma PESA miała wyprodukować 36 pojazdów do połowy września 2015 roku. Tymczasem ostatni skład trafił do Krakowa... 31 grudnia, czyli w ostatnim dniu rozliczenia unijnej dotacji na ten kontrakt. MPK wysłało do PESY rachunek w wysokości aż 26 milionów złotych! Wcześniej bydgoska firma przysłała listę argumentów, które miały złagodzić stanowisko krakowskiego przewoźnika.

Posłuchaj co mówi Marek Gancarczyk z MPK

Fot. M. Lasyk

- Dostaliśmy te argumenty i je przeanalizowaliśmy. Nic nie wskazywało na to, że można je uznać. Nie były to argumenty wpływające na zmniejszenie kary. Stąd taka decyzja. Czekamy na przelew. Jak środki nie zostaną przelane, wykorzystamy wszystkie możliwości prawne, żeby pieniądze wyegzekwować - tłumaczy Marek Gancarczyk z MPK.

PESA przekonywała, że opóźnienia wynikały z późnego podpisania umowy, przez co miała mniej czasu na realizację zamówienia. Innym argumentem była... awaria prądu w fabryce, przez co produkcja na jakiś czas została wstrzymana.

Do końca września producent ma podjąć decyzję czy zapłaci 26 milionów kary, czy też odwoła się do sądu. Tymczasem jak twierdzi Gancarczyk, w przyszłości problemów z dostawą nowych tramwajów być nie powinno. Przypomnijmy, że MPK ogłosiło niedawno przetarg na kolejne nowe składy. "Ten poprzedni przetarg był realizowany pod koniec okresu, w którym mogliśmy uzyskać środki unijne. Przy tym ogłoszonym przetargu nie ma takiego ryzyka. Środki unijne są przyznawane do 2020 roku. Firmy mają więcej czasu. My też wpisaliśmy, że zamówienie i dostawy będą realizowane w latach 2018-2019" - podkreśla Marek Gancarczyk.

 

 

 

 

(Maciej Skowronek/ko)

78%
22%
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 33

słuchacz

Wtorek, 6 września 2016, 08:57

@Edi

W konsorcjum z Bombardierem też nie?

Odpowiedz

Edi

Wtorek, 6 września 2016, 02:00

@Jeryho

No tak to, w przetargu na 50 tramwajów jest wymóg że dostawca musi się wykazać należytym zrealizowaniem wcześniejszego przetargu w ciągu ostanich 2 lat. Nawet rzecznik prasowy MPK mówi o 5 wyłączonych z eksploatacji i 3 w remoncie. 5+3=8

Odpowiedz

Edi

Wtorek, 6 września 2016, 01:57

@pozdro

Newag nie spełnia wymagań.

Odpowiedz

Edi

Wtorek, 6 września 2016, 01:55

@krakus

Bredzisz bo w przetargu startowały też Solaris i Bombardier.

Odpowiedz

eurotram to płatny pachołek Pesy

Poniedziałek, 5 września 2016, 18:44

@Eurotram - Znów kpisz. Pesa powinna zapłacić karę wielkości dofinansowania, a nie tylko umowną: Na dzień dzisiejszy z ruchu jest wyłączonych 5 Krakowiaków. Wozy po kilku miesiącach eksploatacji nadal mają pojawiające się te same usterki i awarie (mimo serwisów producenta). Część wozów już się rozłazi wewnątrz, bo plastiki pękają. Przy okazji warto wspomnieć o tym, że Pesa chciała się całkiem wymigać od płacenia kar, a nie dogadywać się z MPK, dlatego MPK poszło z tym do sądu. A Pesa przy okazji użyła chwytów poniżej pasa, by się wymigać: Między innymi podając powód, iż mieli prawie dwutygodniowe przerwy w dostawach prądu, co oczywiście było kłamstwem, bo nie mieli prądu dwa dni. Mało tego, chcieli jeszcze zganić opóźnione dostawy na dostawców, a sami mieli problem z tym by ich znaleźć i podpisać umowy, stając do przetargu zupełnie bez rozeznania w dostawcach podzespołów. Dodać coś jeszcze na koniec?

Odpowiedz

słuchacz

Poniedziałek, 5 września 2016, 17:20

@pozdro

Bombardier jest nasz, chyba cię coś boli to firma niemiecko-kanadyjska , polskie to tam są tylko białe murzyny do przykręcania śrubek

Odpowiedz

Chudy

Poniedziałek, 5 września 2016, 17:20

@Eurotram - ośmieszasz się jak zwykle i robisz z siebie delikatnie mówiąc głupka, idź chłopie weź się za jakąś robotę, a nie po wszystkich forach piszesz te swoje wyssane z palca bzdury, chołubiąc swego "pracodawcę". PESA Ci płaci za te brednie, czy może też z... poślizgiem dostajesz przelew?? ;)

Odpowiedz

krakus

Poniedziałek, 5 września 2016, 17:19

To tylko pokazuje że nie opłaca się iść na rękę MPK Kraków , PESA poszła i dostaje po tyłku, a prawda jest taka że żaden inny producent na świecie nie podjął się tego zadania, gdyby nie PESA nie było by żadnych tramwai i dofinansowanie by przepadało. Zresztą najbardziej zawaliły urzędasy i inne biurokraty, mogli dać termin realizacji 31 grudnia i było by więcej firm które mogły by wykonać tramwaje.

Odpowiedz

ojoj

Poniedziałek, 5 września 2016, 15:56

@Jeryho, bardzo łatwo sprawdzić ile DZIENNIE krakowiaków jest wyłączonych z ruchu. Pomijając już tragiczne wykończenie, awaryjność, zgodność z SIWZ (wyłączanie klimatyzacji) producent przez dziewięć miesięcy nie doprowadził swojego wyrobu do akceptowalnego stanu. Dalej szkoda pisać.

Odpowiedz

MM

Poniedziałek, 5 września 2016, 15:31

Krakowiaki ładnie wyglądają, ale mają mnóstwo wad. Podczas ulewy dzisiaj rano w tramwaju, którym jechałam, cały tył przeciekał. Strugi lały się w kilku miejscach, a przy przyspieszaniu oraz hamowaniu miały tendencję do przemieszczania się. W ten oto sposób zalewanych było kilka miejsc siedzących. Ta wada daje się często we znaki. Innym razem w tramwaju odpadł panel boczny. Jak tak dalej będzie, to tramwaje te będą bez przerwy wymagały napraw i nie zostanie pieniędzy na modernizację. Dlatego PESie nie należy odpuszczać.

Odpowiedz

Jeryho

Poniedziałek, 5 września 2016, 14:02

@Edi ty prowadzisz jakiś serwis plotkarski sci-fi czy co, że takie bajki opowiadasz. Jakie Pesa została wykluczona? Jakie 8 zepsutych Krakowiaków w zajezdni pisane trzy razy? Co za bzdury, nie mające miejsca w rzeczywistości.

Odpowiedz

pozdro

Poniedziałek, 5 września 2016, 13:57

Mam nadzieje, że w najnowszym przetargu wygra producent z Południowej Polski, a nie z Północy, nie w naszym interesie finansowanie rozwoju polski pólnocnej w PESie niech kupuje Gdańsk i Toruń my mamy swoich lokalnych producentów Newag, Bombardier itd. i wysokie bezrobocie w KRK jak na duże miasta.

Odpowiedz

tyle_w_temacie

Poniedziałek, 5 września 2016, 13:49

No tak ale jak ktoś pisał Newag z Bombardierem może nam wyprodukować, Newag zmontuje je w Nowym Sączu i mamy podatki w regionie, pracę w regionie, a nie gdzieś na północy polski która sorki, ale leży dalej niż Wiedeń i mamy słabszą więź kulturową niż z czechami czy austriakami. Wolałbym, żeby tramwaje dla Malopolski robiła firma z Malopolski, a nie jakaś tam Bydgoska, dlaczego mamy wzbogacać region bydgosko toruński i tam twożyć im wartość dodana i pkb ja możemy w Nowym Sączu, nawet jak Bombardier dostarczy technologię, to może Newag w którce potem swoją konstrukcje wypuści! Tak samo pociagi Koleji małopolskich powinny być tylko z Newagu!

Odpowiedz

Edi

Poniedziałek, 5 września 2016, 12:21

@KR

To akurat powód do radości. Szczególnie że Pesa ze względu na nienależyte wykonanie poprzedniej umowy została wykluczona z obecnego przetargu na 50 tramwajów.

Odpowiedz

KR

Poniedziałek, 5 września 2016, 12:07

Smutno mi z tego powodu. Ehh...

Odpowiedz

Edi

Poniedziałek, 5 września 2016, 12:03

@Jag

Ale jaki to pożytek dla pasażerów z kolejnych awaryjnych tramwajów? Bo tak się składa że aż 8 z 36 Krakowiaków już się popsuło.

Odpowiedz

Edi

Poniedziałek, 5 września 2016, 11:53

@j23

Warto też przypomnieć że 8 Krakowiaków stoi popsutych w zajezdni MPK. I za to MPK też będzie się domagało odszkodowania.

Odpowiedz

Edi

Poniedziałek, 5 września 2016, 11:50

@obserwator

Jeszcze będą kary za awarie bo 8 z 36 Krakowiaków jest niesprawnych.

Odpowiedz

Jag

Poniedziałek, 5 września 2016, 11:49

@Suchas

Nevelo to był projekt doświadczalny. W produktach takich jak tramwaje, autobusy, samochody, samotny i. t. d. wkład elementów z wielu krajów jest standardem. W Bombardierach np. mamy silniki... Skody. Ech...

Odpowiedz

Edi

Poniedziałek, 5 września 2016, 11:47

@Eurotram

To są kary umowne.

Odpowiedz