|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
12 630 62 06 (reklama)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
reklama@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Specjalna drezyna bada stan torów w Małopolsce

Nowoczesna drezyna kolejowa, wyposażona w lasery i system pomiarowy, bada stan polskich torów. W poniedziałek wjechała do Małopolski. Sprzęt pomaga kolejarzom w wykrywaniu wszelkich usterek. Może się poruszać z prędkością nawet 140 kilometrów na godzinę. W czasie jazdy wykonuje zdjęcia i pomiary, które są natychmiast przesyłane do komputerów na pokładzie.

Posłuchaj materiału Teresy Gut

fot: Piotr Hamarnik

Tomasz Tomala, szef gabinetu politycznego Ministra Infrastruktury ocenił podczas poniedziałkowej prezentacji pojazdu w Krakowie, że jest to jedno z najnowocześniejszych urządzeń tego typu w Europie, które przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa polskiej kolei.

Pojazd wykorzystywany jest przez PKP PLK od marca tego roku. Obecnie pracuje na małopolskich liniach kolejowych. „Małopolska to jeden wielki plac budowy kolejowej, ponad 10 proc. wartości Krajowego Programu Kolejowego przypada właśnie na Małopolskę - trafiło tutaj ponad 8 mld złotych i sprawnie jest wykorzystywane na przebudowie i budowie nowych linii kolejowych” - zaznaczył Tomala.

Jerzy Materna, dyrektor Centrum Diagnostyki PLK zaznaczył, że godzina pracy tego narzędzia do badania infrastruktury kolejowej zastępuje kilkaset godzin pracy diagnostów, chodzących i zbierających dane o elementach linii kolejowych.

„Maszyna została odebrana w grudniu zeszłego roku, ale pracę zaczęła z początkiem sezonu, czyli od początku marca. Do tej pory przebadała około 5 tys. kilometrów torów” - zaznaczył dyrektor. Według niego drezyna pełną dyspozycyjność osiągnie w tym półroczu, kontrolując około 400 kilometrów torów dziennie. Docelowo pojazd ma badać około 40 tys. kilometrów torów w skali roku.

Specjalistyczny pojazd wyposażony w mobilne laboratorium diagnostyczne umożliwia kompleksową ocenę linii kolejowej. Za pomocą laserów mierzy geometrię torów i szyn, równocześnie sprawdzany jest stan podkładów. Elektroniczne systemy badają działanie urządzeń odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy pociągów. W czasie jazdy możliwe jest także wykonanie diagnostyki sieci trakcyjnej.

Pojazd w trakcie pomiarów nie ingeruje w pracę urządzeń i tym samym nie ogranicza ruchu pociągów na sieci kolejowej. Do tej pory drezyna, w trakcie kilkudniowych sesji pomiarowych, sprawdzała najważniejsze polskie szlaki kolejowe. Dzięki badaniom zabrano, do dalszej analizy, dziesiątki terabajtów danych diagnostycznych.


 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres opinie@radiokrakow.pl

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.

 

 

 

(Teresa Gut/ko)

100%
0%