Filmowa droga nigdy nie jest tylko przemieszczaniem się z punktu A do punktu B. To okazja do konfrontacji z lękami i słabościami, spojrzenia w głąb siebie oraz nawiązania głębokiej relacji z drugim człowiekiem. Choć prezentowane w kinobraniowych filmach podróże mogą nie prowadzić do konkretnego miejsca na mapie, ani nawet nie mieć wyraźnego celu i kierunku, to zawsze są gwarantami znakomitych historii.

Pokonywanie drogi wiąże się z wysiłkiem fizycznym – doskonale zdają sobie z tego sprawę bohaterowie dokumentów przedstawiających losy walczącej z falami i szowinizmem załogi żeglarek (Maiden); polskich himalaistów chcących dokonać niemożliwego (Ostatnia góra) oraz ryzykującego życie wspinacza (Free Solo). Choć w przypadku bohaterów filmu Le Mans ’66 Jamesa Mangolda większość trudów biorą na siebie mechaniczne części superszybkich samochodów, również obsługujący je fachowcy – tacy jak genialny kierowca Ken Miles (Christian Bale) i konstruktor Carroll Shelby (Matt Damon) – muszą się mocno wysilić, by pokonać trasę słynnego, 24-godzinnego wyścigu, w jak najkrótszym czasie.

Przemiana bohatera, jego droga do dojrzałości, a nawet dosłowne dorastanie przed kamerą – to motywy silnie obecne w takich filmach jak: oscarowy Moonlight, który snuje subtelną opowieść o niebezpiecznym świecie pełnym narkotyków i przestępczości oraz w zanurzonym w świecie deskorolkarzy dokumencie Jutro albo pojutrze, w którym Bing Liu na przestrzeni lat rejestrował losy swoich przyjaciół – amerykańskich nastolatków z niesławnego „pasa rdzy”. Upływ czasu ciekawie ujmuje Boyhood Richarda Linklatera. Choć same zdjęcia do filmu trwały tylko 39 dni, projekt realizowany był łącznie przez 11 lat, a biorący w nim udział aktorzy (Ethan Hawke, Patricia Arquette i Ellar Coltrane) dojrzewali i starzeli się wraz ze swoimi postaciami.

Do klasycznego „kina drogi” nawiązuje oscarowy Green Book – emanujący przyjemnym ciepłem komediodramat, rozgrywający się w pełnej dyskryminacji i nierówności Ameryce lat 60. Jego głównych bohaterów (doskonały duet: Mahershala Ali i Viggo Mortensen) dzieli niemal wszystko, jednak wspólna podróż daje im możliwość poznania się od zupełnie innej strony oraz zrewidowania jakże mylnego „pierwszego wrażenia”. Zmiana podejścia do siebie nawzajem cechuje także protagonistów filmu pod ekscentrycznym tytułem Sokół z masłem orzechowym. Żyjący na granicy społeczeństwa Tyler (Shia LaBeouf) początkowo patrzy z niechęcią na narzucającego się mu Zaka (Zack Gottsagen), będącego młodym mężczyzną z zespołem Downa, któremu marzy się kariera profesjonalnego zapaśnika.

Jak przekonuje Nadine Labaki, reżyserka Kafarnaum, nie każdy wyrusza w drogę z własnej, nieprzymuszonej woli. W centrum jej filmowej opowieści znajduje się dwunastoletni Zejn, mieszkaniec bejruckich slumsów, który tuła się po ulicach bezlitosnego miasta, desperacko walcząc o przetrwanie. W podobnym duchu wypowiada się Denis Villeneuve w Pogorzelisku – przejmującym dramacie z wojną w tle, w którym młoda kobieta mieszkająca w Kanadzie, poznaje po latach tragiczne losy swojej matki, emigrantki z Bliskiego Wschodu.

Przeciwne kierunki mają wyprawy, w jakie wyruszają bohaterowie Obywatela Jonesa i Dunkierki. Pierwszy z filmów, wyreżyserowany przez Agnieszkę Holland, jest zapisem podróży do jądra ciemności – tym razem nie kryjącego się w tropikalnej dżungli, lecz na ukraińskich bezdrożach, nękanych przez katastrofalny w skutkach głód. Tymczasem żołnierze przedstawieni w Dunkierce – widowiskowym dziele Christophera Nolana – za wszelką cenę pragną wydostać się z piekła, jakie otacza ich w okupowanej przez nazistów Francji. Manipulując czasem i rozpraszając uwagę widza, reżyser sugestywnie oddaje pełne napięcia oczekiwanie i wojenny chaos – a także rozbudza apetyt na swoje oczekujące na premierę, najnowsze dzieło: enigmatyczny Tenet.  

„D jak Droga” to także tytuł specjalnej kolekcji, dostępnej od 31 lipca w wirtualnej sali Kina Pod Baranami, na www.e-kinopodbaranami.pl. Zestaw składa się z siedmiu filmów zawierających rozmaite ujęcia ludzkich wędrówek.

Ich bohaterowie nie boją się ani odmętów oceanu pokonywanych w całkowitej samotności (Na głęboką wodę), ani wysokich gór, gdzie pełnię władzy dzierży tajemna siła wyższa (Turysta). Potrafią nawet dotrzeć do odciętych od świata rejonów słynnej „korony ziemi”, by dostarczyć tam upragnione przez mieszkańców pianino (Stroiciel Himalajów).

Choć nie jest to łatwe, bywa że całkowicie zmieniają swoje życie. Wracają po latach w rodzinne strony, które nie witają ich wcale z otwartymi ramionami (Dzika grusza) oraz wyruszają w nieznane, by spełnić sklepowe marzenie i odnaleźć zaginionego rodzica (Niezwykła podróż fakira, który utknął w szafie).

Wędrują nie tylko przez przestrzeń, ale także czas. Ich życiorysy obejmują 25 lat przemian, które doprowadziły do powstania współczesnych Chin (Nawet góry przeminą) oraz wielopokoleniowe rodzinne konflikty – możliwe do załagodzenia poprzez kulinarne eksperymenty (Ramen. Smak wspomnień). 

Wakacyjny festiwal Letnie Tanie Kinobranie to nie tylko tradycyjne projekcje kinowe, ale również seanse pod gwiazdami w przestrzeni renesansowego Pałacu pod Baranami oraz akcja Zbieraj KINO (osiem obejrzanych filmów to jeden bilet gratis). Po emocjonujących pokazach filmowych, na widzów czekać będzie strefa relaksu z wygodnymi leżakami na tarasie Kina.

Seanse w kinie odbędą się z zachowaniem wszystkich zaleceń sanitarnych. Na terenie kina rozmieszczone są punkty odkażania rąk, a w salach kinowych dostępne jest co drugie miejsce. Podczas wizyty w kinie nosimy maseczki zakrywające usta i nos.

Pełen wykaz tytułów oraz harmonogram projekcji dostępny na stronie www.kinopodbaranami.pl.

Filmy w oryginalnych wersjach językowych z polskimi napisami.

Wybrane polskie i zagraniczne filmy również z angielskimi napisami. 

 

Bilet na każdy film w cenie 9 złotych.

(Z wyjątkiem “Pięciu strzałów w dziesiątkę”, czyli 5 filmowych hitów po 10 zł.)