|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
12 630 62 06 (reklama)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
reklama@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Inauguracja Opery Krakowskiej

Nietypowe rozpoczęcie sezonu zaproponowała Opera Krakowska. Nietypowe, bo zamiast na spektakl widzowie zostali zaproszeni na koncert. Wieczór, który odbył się w niedzielę 18 września, otrzymał tytuł „Per due Donne” i był prezentacją duetów na sopran i mezzosopran. W partiach solowych wystąpiły Katarzyna Oleś-Blacha i Monika Korybalska, zaś Orkiestrę Opery Krakowskiej poprowadził Tomasz Tokarczyk.

Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, zdjęcie dzięki uprzejmości Opery Krakowskiej

Na cenie królowały różne emocje. Artystki wcielając się w role stawały się przyjaciółkami, rywalkami a nawet parą kochanków, bo jak wiadomo mezzosopranom często powierzane są role męskie, nazywane w żargonie operowym rolami „spodenkowymi”. W sumie zabrzmiało dziewięć duetów. Tych bardzo znanych i wyczekiwanych, jak chociażby słynny duet kwiatów „Viens, Mallika…” z „Lakmé” Delibesa, czy bardzo rzadko wykonywanych, takich jak „Teure Lady” z opery „Martha” Flotowa. Koncert uzupełniły ponadto uwertury do „Cyrulika sewilskiego” Rossiniego, czy ”Wesela Figara” Mozarta a także solowe prezentacje obu artystek w największych przebojach scenicznych. I tak Monika Korybalska pokazała się m.in. w słynnej arii Rozyny „Una voce poco fa” z „Cyrulika sewilskiego” Rossiniego, zaś Katarzyna Oleś-Blacha jako Contessa z „Wesela Figara” Mozarta odśpiewała arię „Dove sono”.

Historia tego koncertu sięga tak naprawdę roku 2014, kiedy to obie panie otrzymały Nagrodę Województwa Małopolskiego „Ars Quaerendi”, przyznawaną w kategorii „Mistrz i Uczeń”. Warto przypomnieć, że dr hab. Katarzyna Oleś-Blacha, od 15 lat wykładowca krakowskiej Akademii Muzycznej, prowadzi w tej uczelni klasę śpiewu solowego. I właśnie Monika Korybalska, dziś koleżanka ze sceny operowej, jest jej absolwentką. Jak to w zwyczaju nagrody „Ars Quaerendi” bywa, wyróżnienie jest dofinansowaniem wspólnego projektu mistrza i ucznia.  A tym wspólnym projektem było nagranie płyty z duetami, które zabrzmiały podczas wieczoru będącego inauguracją 63. sezonu krakowskiej placówki. Dlatego też koncert poprzedzony został kilkudniową sesją nagraniową; ceniona wytwórnia DUX zarejestrowała materiał, a płyta pewnie ukaże się jeszcze w tym roku.

Niedzielny koncert, który publiczność przyjęła gorąco, a artystki zostały nagrodzone owacją na stojąco, pokazał jak niezwykłą artystką jest Katarzyna Oleś-Blacha. Obdarzona pięknym głosem i talentem, śpiewa niemal we wszystkich produkcjach Opery Krakowskiej. Jest filarem tej instytucji i też na niej, śpiewaczce o której mówi się, że nie ma dla niej rzeczy niemożliwych, oparty został cały repertuar Opery. Zachwyca koloraturami, ale i jednocześnie umiejętnością śpiewania piano, co jest zawsze dla mnie wyznacznikiem klasy artysty. Ma też spory talent aktorski, co pozwala jej czynić sceniczne postaci bardzo wiarygodne.  

W pedagogice już tak jest, że miarą sukcesu nauczyciela są jego uczniowie. Monika Korybalska udowodniła w niedzielę, że Katarzyna Oleś-Blacha jest także dobrym nauczycielem.

Wierzę, że i płyta sprawi słuchaczom wiele radości.

 

 

zobacz też: http://www.radiokrakow.pl/audycje/kolo-kultury-muzyka-klasyczna/mariusz-kwiecien-jerzy-stuhr-michal-znaniecki-trzy-rozne-zyciorysy-ktore-polaczy-w-tym-sezonie-opera-krakowska/

100%
0%