Po dwóch torach, z prędkością nawet stu dwudziestu kilometrów na godzinę - tak mogą już poruszać się pociągi po zmodernizowanym odcinku torów między Krzeszowicami a Krakowem. Z takiej sytuacji korzystają przewoźnicy, którzy postanowili od szóstego maja uruchomić na tej trasie dodatkowe połączenia pociągami. W przyszłości chcemy zwiększyć możliwą prędkość na tej trasie nawet do stu sześćdziesięciu kilometrów na godzinę - podkreśla Piotr Hamarnik. - Nie ukrywamy, że to jeszcze nie wszystko, na co kolej na tym odcinku stać.

Jak poinformował Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK, w tym dniu na tory wyjedzie więcej pociągów, które będą kursować pomiędzy Krakowem a Krzeszowicami. W sumie będzie uruchomionych osiem pociągów, które obsłużą pasażerów podczas porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych. Przejazd z Krzeszowic do Krakowa potrwa ok. 30 minut.

„Oznacza to, że podróżni korzystający do tej pory z zastępczej komunikacji autobusowej zyskają szybsze połączenie ze stolicą Małopolski” - zaznaczył przedstawiciel spółki.

Uruchomienie dodatkowych pociągów – dodał - to efekt postępów prac przy modernizacji linii kolejowej E30, która łączy Kraków z Katowicami. Pomiędzy Krzeszowicami a Krakowem zakończyły się główne prace budowlane. Pociągi mogą korzystać z dwóch torów z prędkością do 120 km/h. Do dyspozycji pasażerów oddano zmodernizowane przystanki w Rudawie i Krakowie Mydlnikach Wapienniku oraz stację w Zabierzowie.

W kolejnych miesiącach PLK planują jeszcze bardziej usprawnić komunikację kolejową na tej trasie, kończąc prace budowlane na kolejnych odcinkach. W czerwcu zakończy się modernizacja stacji Kraków Mydlniki. Do dyspozycji przewoźników zostaną oddane dodatkowe tory.

Według zapowiedzi PLK, pełny potencjał dla przewozów pasażerskich, pomiędzy Krakowem Głównym a Krzeszowicami, zostanie osiągnięty pod koniec tego roku. Wtedy też uruchomiony zostanie nowy przystanek Kraków Bronowice, który stanie się ważnym węzłem przesiadkowym dla pociągów regionalnych. Natomiast modernizacja dalszego fragmentu linii E30 od Trzebini do Krzeszowic potrwa do trzeciego kwartału przyszłego roku.

Jak zaznaczono, PLK prowadzą modernizację na niemal całej długości trasy Kraków - Katowice. Wartość inwestycji to w sumie ok. 2 mld zł. Po zakończeniu prac i uzyskaniu odpowiednich certyfikatów pociągi pasażerskie na tej trasie przyspieszą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

 

Martyna Masztalerz/PAP/bp