|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
12 630 62 06 (reklama)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
reklama@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Kolejarze kończą kolejny etap prac przy Krakowskim Węźle Kolejowym

We wrześniu na trasie z Bieżanowa do Płaszowa pociągi pojadą już nowym torem. Po zakończonej przebudowie przez centrum miasta pociągi przejadą dwoma torami. Pomiędzy stacjami Kraków Główny-Kraków Płaszów torów będzie aż cztery - dwa dla podróży aglomeracyjnych, a dwa dla dalekobieżnych. W środę przeprowadzono testy obciążeniowe na nowo wybudowanym torze w Prokocimiu. Jak mówi Antoni Słaby z firmy budowlanej prowadzącej prace, test zakończył się pełnym sukcesem.

Posłuchaj, co mówi Antoni Słaby

Fot. Tomasz Bździkot

Jak wyjaśnił w środę Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, dobudowanie nowej pary torów między stacjami w Płaszowie i Bieżanowie to finał kolejnego etapu modernizacji linii. Inwestycja usprawni i przyspieszy podróże pociągami dalekobieżnymi i aglomeracyjnymi w Krakowie i aglomeracji. Pozwoli też na uruchomienie dodatkowych połączeń na najważniejszych trasach aglomeracji.

Według PKP PLK prace przy budowie trzeciej pary torów są na finiszu. Wykonawca poszerzył nasyp kolejowy i zamontował konstrukcje, tzw. bramki, na których podwieszana będzie sieć trakcyjna. Układane są nowe tory i montowane urządzenia sterowania ruchem, odpowiedzialne za bezpieczeństwo. We wrześniu, po przejściu procedur odbiorowych, po nowej trasie zaczną kursować pociągi. Wówczas wykonawca przystąpi do kolejnego etapu, czyli przebudowy torów po których obecnie prowadzony jest ruch.

W ramach inwestycji oddany zostanie do użytku pasażerów odnowiony przystanek Kraków Prokocim z nowym peronem. Znajduje się on w rejonie ul. Morawiańskiego.

Rozpoczęte w lipcu zeszłego roku prace modernizacyjne linii średnicowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice zakładają zastąpienie nową, 850-metrową estakadą nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa i dobudowanie na nim dwóch par torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych. Inwestycja o wartości 240,8 mln euro, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro, powinna zostać zakończona w 2020 r.

Kontrakt obejmuje modernizację blisko 20-km odcinka torowiska. Prace wykonywane są na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta - od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.

Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów kolei aglomeracyjnej - Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień.

Prace obejmą 55 obiektów inżynieryjnych: mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych. Zarządca infrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstaną nowe.

Dzięki inwestycji przez Kraków będzie jeździć więcej pociągów, skróci się też czas ich przejazdów. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki zapewnią wygodę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych, szczególnie na linii E 30, biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla, łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju.

 

PAP/jgk

83%
17%