NFZ nałożył karę na Miejski Zakład Opieki Zdrowotnej w Bochni, gdzie pracuje lekarka. Było to 42 tysiące złotych - większość dotyczyła właśnie złego naliczania refundacji.

- Wysokość kary wynika z przepisów. Zgodnie z nimi jest to 1 albo 2 proc. wartości kontraktu. Wysokość kary zależy od wagi stwierdzonych nieprawodłowości - wyjaśnia Aleksandra Kwiecień, rzeczniczka małopolskiego oddziału NFZ w Krakowie.

Przychodnia wnioskowała do funduszu o odstąpienie od naliczania kary, ale wniosek nie został przyjęty i trzeba było zapłacić. Następnie placówka scedowała karę na internistkę, doliczając do tego podatek i odsetki, co daje łącznie już 52 tysiące złotych. Adwokat lekarki odwołał się od decyzji przychodni o przeniesieniu na nią kary.

Kobieta nie czuje się winna. Twierdzi, że przypisywała lek, sugerując się wskazaniami programu komputerowego. Chodzi o określenie refundacji leku przeznaczonego głównie dla seniorów. Lekarka przyznawała 30% refundacji, co w przypadku osób po 75. roku życia dawało im lek za darmo. Tymczasem według funduszu pacjenci za lek powinni płacić. Lekarka powołuje się na błędy w programie komputerowym. Zastrzeżeń niego nie ma jednak Agnieszka Kubas, dyrektor przychodni, gdzie pracuje lekarka.

- Program, z którego korzystamy, podpowiada lekarzowi refundację danych leków w danej dawce, w danej ilości na opakowaniu. Lekarz, jako osoba myśląca, powinien dokonać wyboru zgodnie ze swoją wiedzą. Nie mogę bazować na tym, co powiedział jeden lekarz. Ja sama na tym programie pracuję i wiem, jak on funkcjonuje - zapewnia Agnieszka Kubas.

W Małopolsce w zeszłym roku NFZ przeprowadził 23 kontrole związane z ordynowaniem leków refundowanych. W trakcie aż 20 stwierdzono nieprawidłowości, które skutkowały nałożeniem kary finansowej na łączną kwotę miliona złotych.

 

(Magdalena Zbylut- Wiśniewska/jp)

 

 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.