|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
12 630 62 06 (reklama)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
reklama@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK: "Wybaczcie krakowianie, ale robimy to dla was"

Spółka PKP PLK przygotowuje kampanię, podczas której na bieżąco będzie informować krakowian o utrudnieniach związanych z remontem linii Kraków-Podłęże - tak zapewnia prezes PKL PLK Ireneusz Merchel. Największe kłopoty wynikające głównie z prac pomiędzy ulicami Kopernika i Miodową czekają mieszkańców miasta jesienią.

Posłuchaj rozmowy

fot: Mariusz Bartkowicz

Zapis rozmowy Jacka Bańki z prezesem PKP PLK, Ireneuszem Merchelem.

 

Krakowianie przyjmują wielką inwestycję PKP PLK ze zrozumieniem, ale trochę narzekają, że sprawa komunikacji w Krakowie jest całkowicie podporządkowania działaniom spółki. Trzeba się uzbroić w cierpliwość?

- Tak. Każda inwestycja wymaga poświęceń. Jadąc przez Kraków samochodem stwierdzam, że większe utrudnienia są ze względu na roboty drogowe, nie kolejowe. Pamiętajmy, że ta modernizacja przyniesie wielkie efekty. Łącznica Zabłocie - Krzemionki to kilkanaście minut krótsza jazda do Zakopanego. Rozpoczęliśmy prace na odcinku w kierunku Krakowa Głównego. To wielkie wyzwanie. Modernizujemy wiele obiektów. Będzie budowana estakada długa na 700 metrów. To wymaga zamknięć.

 

Oczywiście mamy też wielką dyskusję dotyczącą tego, co będzie po likwidacji nasypu kolejowego między ulicami Miodową i Kopernika. Jak to będzie wyglądać? Jak pan patrzy w przyszłość na to miejsce to co pan tam widzi?

- Tam będzie estakada na ponad 700 metrów. Część będzie do zagospodarowania. Będzie to teren kolejowy. Zagospodarujemy to z władzami miasta. Inwestycja będzie prowadzona jeszcze przez 3 lata. Spokojnie trzeba podejść do tego. Skupmy się na razie na remoncie. Ważne jest to, że dobudujemy dwa tory do ruchu aglomeracyjnego. To pozwoli na obsługę podróżnych w ramach samego Krakowa i okolic.

 

W dyskusji o inwestycjach w Krakowie nie zawsze to wybrzmiewa, że chodzi też o rozwój komunikacji aglomeracyjnej.

- Tak. Podkreślam to. To alternatywne źródło komunikacji miejskiej. Pociąg będzie biegł do centrum Krakowa. Będą dwa tory aglomeracyjne. Już prowadzimy szeroką akcję promocyjną. Wizualnie można zobaczyć jak to będzie wyglądało. Zachęcam wszystkich chętnych na nasze spotkania. Organizujemy to i będziemy organizować. Pewne utrudnienia były, są i będą przez dłuższy czas. Wybaczcie krakowianie, ale robimy to dla was.

 

Mieszkańcy Krakowa tez muszą pamiętać, że to będą wielkie węzły komunikacyjne. Będzie komunikacja aglomeracyjna, pociągi na linii E-30, komunikacja miejska będzie z tym komplementarna.

- Tak. We wszystkich aglomeracjach podstawowym źródłem transportu jest kolej miejska lub metro. To jest najszybsze. W Krakowie linie tramwajowe jadą przez centrum. Pociąg będzie szybszy.

 

Dopytam o kwestię promocji. Krakowianie mogą liczyć na spotkania, rozmowy i prezentacje?

- Tak. My już to prezentujemy. To będzie robione szerzej. Będą audycje radiowe, telewizyjne, spotkania z mieszkańcami. Będziemy to prowadzić. Dla nas ważna jest współpraca z mediami, żeby ciągle informować co będzie kiedy zamykane.

 

Popatrzmy szerzej na inwestycje PKP PLK. To nie tylko Kraków. Jest rekordowy rok, jeśli weźmiemy pod uwagę wydatki na inwestycje.

- W tym roku podpisaliśmy umowy na ponad 13 miliardów. 2/3 to umowy w systemie buduj. Kontrakt za miliard na odcinku Kraków Towarowy – Rudzice jest taki. Od razu po umowie wykonawca wchodzi. Prace tam już trwają. Jest linia Warszawa-Lublin, Warszawa-Poznań. W Krakowie modernizujemy linię do Zakopanego, łącznicę w Suchej Beskidzkiej, Kraków-Rzeszów. Chcemy, żeby na odcinku do Rzeszowa jechać z prędkością 160 km/h.

 

Kiedy będzie ten moment, kiedy inaczej będziemy spoglądać na połączenia kolejowe?

- Inwestycje kolejowe to sprawa ciągła. W ramach Krajowego Programu Kolejowego zmodernizujemy około 9000 kilometrów torów. To około 30% długości linii kolejowych. Podniesiemy jakość. W ruchu towarowym prędkość handlowa wynosi teraz około 20 km/h. My chcemy przekroczyć na koniec perspektywy 40km/h. To jest możliwe. 18 dużych miast w Polsce będzie połączonych z Warszawą. Czas przejazdu będzie ze średnią prędkością powyżej 100 km/h. Jak mamy 100 kilometrów to jedziemy godzinę i tak dalej. Będziemy w tym elemencie konkurencyjni. To do 2023 roku. Potem przyjdzie czas na nowe modernizacje. Chodzi też o budowę nowych linii. Podłęże-Piekiełko jest blisko. Chcemy to rozpocząć realizować. Linia powinna być przygotowana i powinna poprawić komunikację w kierunku Nowego Sącza. Planów jest dużo także na kolejną perspektywę.

60%
40%