“Od mody do recyklingu. Nowe przepisy - szansa czy wyzwanie?” - marcowe spotkanie UrbanTalk WSZiB
UrbanTalk to inicjatywa Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości, w której ramach poruszane są kwestie związane z życiem w mieście, ekologią i biznesem (w zakresie społecznej odpowiedzialności). Panele dyskusyjne, webinary, spotkania edukacyjne mają jedno przeznaczenie - skupić mieszkańców, studentów oraz biznes i zachęcić ich do wspólnego działania. Podczas marcowej debaty gośćmi, do których należał głos byli liderzy branży mody i gospodarki odpadami. Wśród osób zaproszonych znalazła się Agata Kurek, twórczyni etycznej marki modowej KOKOworld, Anna Żądło, stylistka i promotorka mody vintage, Paula Jarosz, stylistka gwiazd i redaktor naczelna MIUMAG oraz Kazimierz Szewczyk, Dyrektor ds. Nadzoru Systemu w MPO Kraków. Wydarzenie otworzył dr Borys Makary - Kanclerz WSZiB, a spotkanie poprowadziła Aleksandra Wasilewska, dziennikarka radiowa i telewizyjna. W debacie uczestniczyli również reprezentanci młodego pokolenia - uczniowie i studenci, dla których moda jest jedną z form wyrażania siebie.
Dlaczego dzisiaj na świecie jest wyprodukowanych tyle ubrań, że starczyłoby dla kolejnych 6 pokoleń? - czy jesteśmy świadomi jako konsumenci?
Produkcja jednej koszulki pochłania 2700 l wody słodkiej - tyle, ile wystarcza jednej osobie średnio na 2,5 roku, obecnie produkujemy 4 razy więcej ubrań niż jeszcze 20 lat temu - to zdania, jakie wybrzmiały podczas marcowego spotkania. Debata rozpoczęła się od poruszenia tematu ilości generowanych przez nas śmieci. Kazimierz Szewczyk przytoczył dane, z których wynika, że na przełomie lat liczba ta wzrosła z 200 kg na osobę w 2005 roku do 600 kg na osobę w roku 2024. To dało pole do dyskusji na temat tego, jak radzić sobie z segregacją odpadów i stosować się do obecnych przepisów, kiedy miasto nie zapewnia odpowiednich kontenerów na odpady tekstylne. Został poruszony temat paliwa alternatywnego, w rozmowie zabrała również głos Agata Kurek, która zwróciła uwagę na to, że nie każdy odpad tekstylny nadaje się do ponownego użycia, zaznaczając, że recyklingowane mogą być wyłącznie te tkaniny, które mają 100% danego rodzaju włókna, bez domieszek w składzie. Założycielka marki modowej KOKOworld odniosła się do praktyk konsumenckich, dzieląc się radami, jak być świadomym kupującym i wspominając o krakowskich markach upcyclingowych, które przerabiają ubrania, nadając im nowe życie. Anna Żądło poruszyła też kwestię naprawy ubrań, sama prezentując sukienkę powstałą z tkanych serwetek, w której wystąpiła podczas debaty. Zaproszeni goście poruszyli również kwestie przekraczania kolejnych granic w modzie, nawiązując m.in. do chińskiej mody fast fashion, produkcji taśmowej i braku świadomości konsumentów, którzy, zgodnie ze statystykami, użytkują ubranie średnio 7 razy, a następnie je wyrzucają, kupując nowe. Z debaty jednoznacznie wybrzmiało, że odpady tekstylne to ogromny problem globalny, co sprawia, że edukacja i zwiększanie świadomości konsumenckiej to podstawa, o którą należy zadbać. Eksperci, mimo podjęcia kwestii wyzwań związanych z nowymi przepisami, zauważyli, że to też ogromna szansa. Nie tylko na zadbanie o środowisko, ale i rozwój marek działających w duchu upcyclingowym, a co za tym idzie, pole do tego, by wybierać ubrania, które nie tylko będą lepsze dla środowiska, ale i wyróżniające się na tle powielających się propozycji z sieciówek, stanowiąc tym samym świetny sposób na jeszcze lepsze wyrażanie siebie poprzez modę.
Pełna relacja z marcowego wydarzenia w ramach UrbanTalk #wyznaczamykierunkimiasta dostępna jest na kanale WSZiB w serwisie YouTube oraz na stronie wydarzenia wszib.edu.pl/urbantalk. Wszystkich, którym temat zrównoważonego rozwoju, ekologii i społecznej odpowiedzialności nie jest obojętny, zapraszamy do dołączenia do inicjatywy w ramach partnerstwa.