Kolejna odsłona projektu (Nie)codzienna. Sztuka i kontekst – tym razem ostała wpisana w tegoroczne festiwalowe pokazy Krakersa (Cracow Art Week).
Eric Mayen i jego pozłacana nisza Niger et aurum – dokumentacja powstania dzieła site-specific oraz kontynuacja zrealizowana po latach w postaci czarnego obrazu pokrytego płatkami złota – pojawia się w zupełnie innym kontekście, jaki tworzą zabytkowe piwnice Pałacu Potockich przy Rynku Głównym w Krakowie. Niger et aurum (Czerń i złoto) to konceptualne dzieło, które powstało w 1997 roku w Kaplicy św. Marcina w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. Zaczerniona, a następnie pozłocona przez Mayena nisza, odwołująca się przez symbolikę kolorów do wniebowstąpienia zmartwychwstałego Jezusa, w 2019 roku bez wiedzy artysty została społecznie „zaanektowana”: wybrano ją na miejsce spoczynku prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza zmarłego w wyniku ran zadanych przez nożownika podczas Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Tym razem odwrotnie – sztuka z pierwotnego kontekstu społecznego (kościół) wraca do galeryjnej przestrzeni, co podkreśla pierwotny, artystyczny aspekt gdańskiej złotej niszy. Wystawa przywraca instalacji Mayena uniwersalny, medytacyjny aspekt osobistego kontaktu z sacrum – z tym, co absolutne i niewypowiedziane. Ma również walor dokumentalny – ukazuje proces pracy artysty nad jego dziełem.
Dodatkowy i szczególny wymiar nadaje tej prezentacji zaistnienie jej w ramach krakersowej wystawy Przesunięte horyzonty, której założeniem jest uwrażliwienie nas widzów na nowe, nieoczywiste narracje, jakie implikuje zmiana perspektywy, jej nieoczywistość i płynność.