|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Marka Radia Kraków za wrzesień dla "Przybywających"

Wspólny projekt Bunkra Sztuki, Krakowskiego Biura Festiwalowego, Festiwali Unsound i Sacrum Profanum zdobywcą Marki Radia Kraków za wrzesień.

o nagrodzonej wystawie opowiada Maria Anna Potocka z Bunkra Sztuki

kadr z filmu "Przybywający", 2014 rok

Nagrodziliśmy wystawę "Przybywający" w krakowskim Bunkrze Sztuki, autorstwa światowej sławy irlandzkiego artysty Richarda Mosse'a. Ekspozycja jest częścią krakowskich festiwali Sacrum Profanum i Unsound, łączy sztuki wizualne z muzyką współczesną. Mosse, w swojej pracy artysty i dokumentalisty, bada miejsca ludzkich dramatów. Jego prace pokazywane były w najważniejszych galeriach, reprezentował także Irlandię na Biennale Sztuki w Wenecji. Fotografował zniszczenia w byłej Jugosławii, miasta po trzęsieniu ziemi w Iraku, Pakistanie i na Haiti, opuszczone pałace Saddama Husseina, obozowiska uchodźców i życie rebeliantów w kongijskiej dżungli. "Przybywający" to multimedialna instalacja, zainspirowana kryzysem uchodźczym w Europie.

"Mosse w wielu pracach używa kamer termowizyjnych. Są one w stanie rejestrować sytuacje odległe nawet o 20 kilometrów. Technika ta jest wykorzystywana w celach militarnych, obserwacyjnych, konstrukcyjnych i medycznych. Nikt się przed taką rejestracją nie ukryje ani nie ukrywa, ponieważ nie jest w stanie dostrzec, że jest obserwowany. Z racji tych zalet kamery termowizyjne są powszechnie wykorzystywane w krajach Unii Europejskiej do kontrolowania ruchu uchodźców. Richard Mosse używa ich do poruszenia sumień Europejczyków i skłonienia nas do głębszego zastanowienia się nad tym nowym wyzwaniem cywilizacyjnym" - komentuje Maria Anna Potocka z Bunkra Sztuki. Ekspozycja czynna do końca października.

 

Pozostałe nominacje:

Jeden z najważniejszych fotografów teatru Cricot 2 - Włoch Mauritzio Buscarino - jest bohaterem wystawy w krakowskiej Cricotece. Ekspozycja gromadzi blisko 200 zdjęć, które włoski artysta wykonywał od 1978 roku, dokumentując słynne przedstawienia Tadeusza Kantora: od "Umarłej klasy" po "Dziś są moje urodziny". Maurizio Buscarino należy do grona nielicznych fotografów, na których obecność podczas prób i spektakli Teatru Cricot 2 pozwalał Tadeusz Kantor. Buscarino znalazł się także w wąskiej grupie profesjonalistów, których artysta osobiście prosił o zrobienie zdjęć, darząc ich pracę szczególnym uznaniem. Najlepszym tego dowodem może być zaproszenie Buscarina do dokumentowania prób spektaklu Wielopole, Wielopole, które odbywały się we Florencji. Sam Buscarino o początkach współpracy z Kantorem mówi: „Pamiętam, że jak zwykle zapytałem o pozwolenie na robienie zdjęć i dostałem je naprędce w korytarzu przy garderobach, gdzie kręciły się na czarno ubrane osoby, starsze w większości, przygotowujące się pospiesznie i nieprzywiązujące wagi do mojego pytania. Pamiętam stopnie niedużej widowni i wiele wolnych jeszcze miejsc naprzeciw przestrzeni scenicznej, umieszczonej w lewym rogu w głębi sali i oddzielonej od publiczności sznurem, jak w muzeach. Usiadłem na ziemi, metr od sceny, żeby fotografować twarze aktorów, a ten sznur przecinał mi widok”.

Bunkier Sztuki zaprasza także na wystawy krakowskich twórców. Kamil Kukla, absolwent wydziału grafiki krakowskiej ASP, ale także malarz i kompozytor przygotował wystawę malarstwa i rzeźby pt. „Frukta i paszczęki”. Wielokrotnie nagradzany i doceniany młody artysta wiązany jest z nurtem surrealizmu, a jaego sztuka lokuje się między konwencją przedstawiającą a abstrakcją. - „To, co maluję, lepię, formuję i ugniatam, nie jest wynikiem kalkulacji i rachuby, nie stoi za tym również intelektualny czy inteligencki wysiłek. To wszystko stanowi „jedynie” wyraz wewnętrznego drżenia, gorączki, która rozognia policzki, wywołuje ślinotok, spływa kropelką potu po skroni i rozkręca słodkie świdrowanie w brzuchu” – komentuje swoje obrazy Kukla. .

Współczesną, mulitimedialną i proekologiczną opowieść o Smoku Wawelskim proponuje najmłodszym widzom Teatr im. Słowackiego w Krakowie. To autorski projekt reżysera i autora tekstu Jakuba Roszkowskiego, nawiązanie do mitologii słowiańskiej, ale także odwołanie do konwencji fantasy i filmowej popkultury. - Proponujemy wyprawę do świata naszej prawyobraźni, ale nie odwracamy się od naszej rzeczywistości - mówi reżyser.

Premierą "Długu" w reżyserii Jana Klaty rozpoczął sezon Teatr Nowy Proxima. Były dyrektor Narodowego Starego Teatru sięga po głośną książkę amerykańskiego antropologa i aktywisty Davida Graebera i pokazuje wpływ historii długu na dzieje świata. Na przedstawienie złożyły się  także fragmenty tekstów literackich, "Zbrodni i kary" czy "Fausta". Na scenie zobaczymy artystów z dawnego zespołu Narodowego Starego Teatru: Marcina Czarnika, Małgorzatę Gorol, Monikę Frajczyk i Bartosza Bielenię.

A w Starym Teatrze pokazy projektu MŁODZI W STARYM, pod wspólnym hasłem „Niepodległość”, na Nowej Scenie oraz w Strefie BE. Do udziału w konkursie, ogłoszonym w ubiegłym sezonie przez Stary Teatr we współpracy z Akademią Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego, zostali zaproszeni studenci 2-5 roku oraz absolwenci dwóch ostatnich lat krakowskiej szkoły teatralnej. Młodzi twórcy otrzymali zadanie opracowania konspektu/scenariusza spektaklu związanego tematycznie z hasłem NIEPODLEGŁOŚĆ, rozumianym bardzo szeroko, także jako niezależne i autonomiczne poszukiwanie własnego języka artystycznej ekspresji w ramach przygotowanych teatralnych zdarzeń. Za nami dwie premiery: „Czartoryska. Artefakty”Miry Mańki i „Słowacki umiera” w reżyserii Radka Stępnia.

 

Nasze nominacje:

„Maurizio Buscarino. Komedianci! Teatr Cricot 2 na fotografiach”, Cricoteka, kurator Janusz Jarecki

„Przybywajacy”, Richard Mosse, Bunkier Sztuki

„Frukta i paszczęki”, Kamil Kukla, Bunkier Sztuki

„Smok”, Teatr im. Słowackiego, tekst i reżyseria Jakub Roszkowski

„Dług”, Teatr Nowy Proxima, reżyseria Jan Klata

„Czartoryska. Artefakty”, tekst i reżyseria Mira Mańka i „Słowacki umiera”, reżyseria Radek Stępień, tekst Konrad Hetel

jn/mat. prasowe

67%
33%