Już 5 marca 2018 roku Muzeum zaprezentuje publiczności najciekawsze muzealia kupione lub podarowane w 2017 roku.
Kilka liczb, które pozwolą zobaczyć skalę tego typu przedsięwzięć w instytucji:
· 2 859 – łączna liczba wszystkich pozyskanych obiektów, na które składają się zakupy dokonane przez muzeum oraz dary, przekazane dla muzeum
· 2 807 – liczba darów – obiektów przekazanych do muzeów za kwotę 149 874 zł
· 52 – liczba zakupionych przez muzeum eksponatów za kwotę 298 161 zł
· 448 035 zł – suma jaką muzeum wydało na zakupione eksponaty z własnych środków przy wsparciu Urzędu Miasta Krakowa
Jednym z ciekawszych nabytków jest pochodzący z lat 1903-1904 gwasz Franciszka Żmurki zatytułowany „Pieta”. Żmurko zasłynął portretami urodziwych, wydekoltowanych dam i pięknych odalisek. Malował nadto sceny egzotyczne a także religijne. „Pieta” to nieco tajemniczy obraz. Przedstawia popiersie pięknej kobiety, która trzyma w rękach tablicę z napisem „PIETA”. Zatem nie jest to typowe przedstawienie Matki Bożej opłakującej Syna. W twarzy kobiety nie widać bólu czy rozpaczy, raczej wzniosłość i uduchowienie. Być może jest to symboliczne wyobrażenie miłości, litości a zatem tego co znaczy włoskie słowo pieta, wymalowane wielkimi literami.
W 2017 roku Muzeum powiększyło również kolekcję pamiątek Bractwa Kurkowego o kilka drobiazgów a także kolekcję zegarów, zakupując neorokokowy zegar stołowy firmy Lenzkirch Uhrenfabrik w Szwarcwaldzie z 1889 roku.
Ponad to warto wspomnieć o pochodzącej z 1889 roku akwareli Jana Matejki, przedstawiająca projekt polichromii kościoła Mariackiego w Krakowie, a także trzech rzeźbach Bronisława Chromego. Jego rzeźby i pomniki zdobią miasto, stanowiąc ważny element pejzażu Krakowa, cieszy więc, że muzeum tegoż miasta wzbogaciło zbiory o prace tego artysty. Charakterystyczną cechą rzeźb Chromego jest łączenie kamienia polnego z metalowym odlewem. Tak powstawały jego słynne owieczki a także muzykanci z fontanny na placu Wolnica. Tacy też są „Muzykanci”, jedna z rzeźb nabytych przez Muzeum. Rzeźbiarz nie przedstawił w nich ludzkich postaci, pokazał bowiem jedynie pudło instrumentu, gryf i same dłonie - czyli niejako źródło muzyki. Pudłem jest kamień, natomiast gryf i dłonie zostały odlane w brązie. Tajemnicą artysty pozostaje, jak coś tak ciężkiego jak kamień staje się metaforą czegoś tak lotnego jak muzyka.
Muzeum systematycznie powiększa zbiór obrazów Wojciecha Weissa (1875–1950). W 2017 roku wspomniana kolekcja powiększyła się o dziesięć prac malarza. Obrazy kupione w tym roku pochodzą z wczesnego okresu twórczości artysty.
W 2017 roku Muzeum rozpoczęło konserwację negatywów na szklanym podłożu, wykonanych w technice mokrego kolodionu. Pochodzą one z zakładu fotograficznego Ignacego Kriegera, który był jednym z pionierów krakowskiej fotografii. Fotografował zabytki Krakowa, jego architekturę, pamiątki historyczne, zabytki kultury materialnej a także mieszkańców Galicji w ich tradycyjnych, regionalnych strojach. Kolekcja licząca ponad 3600 obiektów, największa i prawdopodobnie jedyna w Polsce, jest niezwykle cenna. Ma ogromną wartość nie tylko artystyczną i dokumentalną, ale także historyczną, pokazując warsztat fotografa od strony technicznej. Chociaż technika kolodionu jest jedną z najstarszych technik fotograficznych, zdjęcia sporządzone tą metodą mają znakomitą rozdzielczość.
Niestety skomplikowana technika dająca świetne zdjęcia, zawiera także niebezpieczeństwa. Chemiczna nitroceluloza używana do obróbki klisz, z czasem dekomponuje się, co prowadzi do zaniku obrazu. W przypadku negatywów kolodionowych zmiany te są nieodwracalne. Kolekcja wymaga więc natychmiastowego zabezpieczenia i ochrony. Należy zatem odczyścić klisze, wzmocnić spękaną i odpadającą warstwę obrazową, zapewnić odpowiednie warunki przechowywania, które maksymalnie spowolnią zachodzące zmiany, osadzić klisze w odpowiednich pudełkach, wreszcie zarejestrować negatywy w formie cyfrowej. Te kompleksowe prace mają charakter pionierski. Dzięki nim klisze Kriegera, nieocenione wręcz źródło ikonograficzne, zostaną uratowane. Innymi słowy, zostanie im przywrócone życie.
Z tego powodu odzyskane klisze zostały zaliczone do nabytków Muzeum 2017 roku.
Wystawa: POKAZ NABYTKÓW 2017
Czas trwania: 6 marca – 4 kwietnia 2018 roku
Miejsce: Skrzydło Zachodnie Pałacu Krzysztofory - Piwnice
Wernisaż: 5 marca 2018, godz. 14.00; Pałac Krzysztofory, sala audytoryjna Kupferhaus
Kurator wystawy: Danuta Radwan, Irena Palca
Wystawa: KADRY Z PRACOWNI KONSERWATORA
Kurator wystawy: Daria Pilch
jn/mat.prasowe