- A
- A
- A
Pokaz kostiumów teatralnych Wyspiańskiego
1. Płaszcz króla z Bolesława Śmiałego, wykonany w pracowni Teatru Miejskiego w Krakowie, 1903, fot. Tomasz Kalarus
2. Kostium do roli Dworzanina z Bolesława Śmiałego, 1903, fot. Tomasz Kalarus
3. Kostium króla w dramacie Bolesław Śmiały Stanisława Wyspiańskiego, fot. Tomasz Kalarus
4. Kostium do roli Sieciecha w dramacie Bolesław Śmiały, fot. Tomasz Kalarus
5. Kostium do roli Chłopa w dramacie Bolesław Śmiały, fot. Tomasz Kalarus
6. Kostium do roli Włodzisława w dramacie Bolesław Śmiały, fot. Tomasz Kalarus
7. Kostium do roli Królewskiego Syna w dramacie Bolesław Śmiały, fot. Tomasz Kalarus
8. Kostium do roli Sieciecha w dramacie Bolesław Śmiały, fot. Tomasz Kalarus
9. Kostium wojenny Stanisława Drabika do roli Radamenesa z opery Aida Giuseppe Verdiego, fot. Józef Korzeniowski
10.Kostium Stanisława Drabika do roli Radamenesa z opery Aida Giuseppe Verdiego,fot. Józef Korzeniowski
11. Kostium Jadwigi Mrozowskiej do roli Psyche w Erosie i Psyche, fot. Józef Korzeniowski
MHK, kostium truimfalny Radamesa z Aidy Verdiego
crop_free
1
/ 11
Pokaz kostiumów teatralnych Wyspiańskiego
1. Płaszcz króla z Bolesława Śmiałego, wykonany w pracowni Teatru Miejskiego w Krakowie, 1903, fot. Tomasz Kalarus
2. Kostium do roli Dworzanina z Bolesława Śmiałego, 1903, fot. Tomasz Kalarus
3. Kostium króla w dramacie Bolesław Śmiały Stanisława Wyspiańskiego, fot. Tomasz Kalarus
4. Kostium do roli Sieciecha w dramacie Bolesław Śmiały, fot. Tomasz Kalarus
5. Kostium do roli Chłopa w dramacie Bolesław Śmiały, fot. Tomasz Kalarus
6. Kostium do roli Włodzisława w dramacie Bolesław Śmiały, fot. Tomasz Kalarus
7. Kostium do roli Królewskiego Syna w dramacie Bolesław Śmiały, fot. Tomasz Kalarus
8. Kostium do roli Sieciecha w dramacie Bolesław Śmiały, fot. Tomasz Kalarus
9. Kostium wojenny Stanisława Drabika do roli Radamenesa z opery Aida Giuseppe Verdiego, fot. Józef Korzeniowski
10.Kostium Stanisława Drabika do roli Radamenesa z opery Aida Giuseppe Verdiego,fot. Józef Korzeniowski
11. Kostium Jadwigi Mrozowskiej do roli Psyche w Erosie i Psyche, fot. Józef Korzeniowski
crop_free
1
/ 11
R enowacji poddano 11 obiektów muzealnych. Najcenniejsza z nich jest kolekcja ośmiu kostiumów z 1903 roku, zaprojektowana przez samego Stanisława Wyspiańskiego z okazji prapremiery jego dramatu .
Kostiumy wykonano pod nadzorem artysty w pracowni Teatru Miejskiego. Ornamenty na strojach teatralnych zostały namalowane przez artystki Bronisławę Rychter-Janowską i Lucynę Kotarbińską. Wyspiański projektując kostiumy do swojego dramatu, w sposób wręcz szokujący i zaskakujący połączył przekaz historyczny z motywami ludowymi: podhalańskimi i huculskimi. Zaprojektowane przez niego kostiumy nie tylko charakteryzowały bohaterów utworu, ale także wpływały na ruch sceniczny artystów i wykorzystywane przez nich środki aktorskiego wyrazu. Adolf Welszek..
Drugą grupę stanowią kostiumy wojenny i tryumfalny do roli Radamesa z opery Giuseppe Verdiego, w których występował Stanisław Drabik, oraz kostium Jadwigi Mrozowskiej do roli Psyche w Jerzego Żuławskiego. Interesujące jest, że wymyślono je i uszyto w pracowni znanego mediolańskiego rysownika i projektanta teatralnego Luigiego Sapellego, „Caramby”.
Luigi Sapelli był założycielem i właścicielem słynnej firmy Art House Caramba szyjącej kostiumy dla najważniejszych teatrów – takich jak La Scala, La Fenice, Teatro Regio w Turynie czy Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Wszystkie prezentowane przez MHK stroje pochodzą z lat 1912–1913. Kostium do roli Psyche został zaprojektowany specjalnie dla polskiej aktorki Jadwigi Mrozowskiej. Trafił on do zbiorów Muzeum Historycznego wraz z innymi eksponatami jako spadek po tej znanej artystce. Mrozowska związana była ze sceną krakowską w latach 1902–1905. Od roku 1907 aktorka przebywała na stałe we Włoszech, gdzie występowała jako śpiewaczka operowa. Strój ten został zamówiony przez aktorkę właśnie z myślą o jej występach gościnnych w Krakowie, które odbyły się w 1913 roku.
Zarówno kostiumy zaprojektowane przez Wyspiańskiego, jak i te przygotowane przez „Carambę” zostały uszyte ręcznie, z wykorzystaniem bardzo dobrych tkanin oraz elementów ozdobnych i dekoracyjnych. Tym bardziej więc oryginalne kreacje stanowią bezcenny zabytek i świadectwo rozwoju polskiej sztuki teatralnej.
Odnowione kostiumy można oglądać od 18 do 29 grudnia 2013 r. w oddziale MHK Kamienica Hipolitów, plac Mariacki 3środa 9.00-16.00czwartek 12.00-19.00piątek - niedziela 9.00-16.00
Kostiumy wykonano pod nadzorem artysty w pracowni Teatru Miejskiego. Ornamenty na strojach teatralnych zostały namalowane przez artystki Bronisławę Rychter-Janowską i Lucynę Kotarbińską. Wyspiański projektując kostiumy do swojego dramatu, w sposób wręcz szokujący i zaskakujący połączył przekaz historyczny z motywami ludowymi: podhalańskimi i huculskimi. Zaprojektowane przez niego kostiumy nie tylko charakteryzowały bohaterów utworu, ale także wpływały na ruch sceniczny artystów i wykorzystywane przez nich środki aktorskiego wyrazu. Adolf Welszek..
Drugą grupę stanowią kostiumy wojenny i tryumfalny do roli Radamesa z opery Giuseppe Verdiego, w których występował Stanisław Drabik, oraz kostium Jadwigi Mrozowskiej do roli Psyche w Jerzego Żuławskiego. Interesujące jest, że wymyślono je i uszyto w pracowni znanego mediolańskiego rysownika i projektanta teatralnego Luigiego Sapellego, „Caramby”.
Luigi Sapelli był założycielem i właścicielem słynnej firmy Art House Caramba szyjącej kostiumy dla najważniejszych teatrów – takich jak La Scala, La Fenice, Teatro Regio w Turynie czy Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Wszystkie prezentowane przez MHK stroje pochodzą z lat 1912–1913. Kostium do roli Psyche został zaprojektowany specjalnie dla polskiej aktorki Jadwigi Mrozowskiej. Trafił on do zbiorów Muzeum Historycznego wraz z innymi eksponatami jako spadek po tej znanej artystce. Mrozowska związana była ze sceną krakowską w latach 1902–1905. Od roku 1907 aktorka przebywała na stałe we Włoszech, gdzie występowała jako śpiewaczka operowa. Strój ten został zamówiony przez aktorkę właśnie z myślą o jej występach gościnnych w Krakowie, które odbyły się w 1913 roku.
Zarówno kostiumy zaprojektowane przez Wyspiańskiego, jak i te przygotowane przez „Carambę” zostały uszyte ręcznie, z wykorzystaniem bardzo dobrych tkanin oraz elementów ozdobnych i dekoracyjnych. Tym bardziej więc oryginalne kreacje stanowią bezcenny zabytek i świadectwo rozwoju polskiej sztuki teatralnej.
Odnowione kostiumy można oglądać od 18 do 29 grudnia 2013 r. w oddziale MHK Kamienica Hipolitów, plac Mariacki 3środa 9.00-16.00czwartek 12.00-19.00piątek - niedziela 9.00-16.00
jn
Komentarze (0)
Brak komentarzy
Najnowsze
-
20:41
Między podziałami a polityką. Jaki powinien być nowy papież?
-
20:05
Tragedia na UW. Nie żyje jedna osoba, zatrzymano sprawcę
-
18:52
"To nie jest miejsce na kolejny budynek". Mieszkańcy Nowego Sącza kontra deweloper
-
16:49
Maj pachnie muzyką – pięć koncertów, na których trzeba być
-
16:29
W Trzebini runął 120-metrowy komin ciepłowni. "To nowe otwarcie dla regionu"
-
15:57
W puli 150 mieszkań, które trzeba sobie odświeżyć. Kraków startuje z kolejną edycją "Mieszkania za remont"
-
15:27
Choć odchodzimy od Kościoła chętnie oglądamy Watykan w filmach. Konklawe w popkulturze
-
15:22
Wyjechał z Polski i podbił Hollywood. Max Factor stworzył kosmetyczne imperium
-
14:45
Co warto wiedzieć o giełdzie Binance? Odpowiadamy
-
14:43
36-latek zatrzymany przez "łowców pedofili" usłyszał zarzuty, przyznał się do winy i... wyszedł na wolność
-
14:34
Jak dobrać idealne perfumy Męskie - przewodnik dla każdego mężczyzny
-
13:10
Składka zdrowotna dzieli polityków. „Małe firmy potrzebują oddechu, ale to wymaga namysłu”
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze