|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
12 630 62 06 (reklama)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
reklama@radiokrakow.pl
|
A
A
A

10 lat Opery Krakowskiej w siedzibie przy ul. Lubicz 48

Kraków zawsze wart był opery, ale dopiero w 2008 roku zespół artystów mógł wprowadzić się do własnej siedziby. I z tej okazji właśnie 8 i 9 grudnia przy Lubicz 48 w Krakowie odbędzie się Wieczór Jubileuszowy. To autorska impresja reżysera Laco Adamika na temat tego, co działo się w krakowskim teatrze muzycznym przez ostatnie 10 lat. Zaprezentowane zostaną cytaty z oper, które w minionym dziesięcioleciu znalazły się w repertuarze teatru, a które cieszyły się szczególnym zainteresowaniem publiczności. Usłyszymy arie i duety z operetek, oraz utwory, które składały się na koncerty karnawałowe, sylwestrowe i wieczory na Wawelu.

E.Szkurłat rozmawia z Bogusławem Nowakiem - dyrektorem Opery Krakowskiej

fot.W.Siwanowicz

Choć Opera Krakowska formalnie istnieje o 1954 roku, to pierwsze ślady sztuki operowej pod Wawelem pojawiły się już w XVII wieku, kiedy to w 1628 roku w krakowskiej drukarni wydano pierwsze opublikowane w języku polskim libretto . Zespół opery przez lata korzystał z gościnności Teatru im. J. Słowackiego i innych, czasem dość egzotycznych miejsc.

Najbliższe plany Opery Krakowskiej to realizacja: "Cyrulika Sewilskiego" G. Rossiniego, w reżyserii J. Stuhra, "Don Carlos" G. Verdiego, "Sen nocy letniej" F. Mendelssohna, a Michał Znaniecki wyreżyseruje 'Kandyda" L. Bernsteina.


Laco Adamik -  świetnie pamięta pierwsze przedstawienie w nowym gmachu. Były to "Diabły z Loudun" K.Pendereckiego. Główny reżyser Opery Krakowskiej twierdzi, że budynek przy Lubicz 48 w Krakowie jest prawdziwym domem dla całego zespołu, który jest kreatywny i oddany sztuce.

E.Szkurłat rozmawia z reżyserem Laco Adamikiem

Diabły z Loudun, fot. J.Wrzesiński

Tomasz Tokarczyk - kierownik muzyczny Opery Krakowskiej zwraca uwagę na różnorodność i bogactwo repertuarowe sceny. Poprowadził ponad 500 spektakli operowych i operetkowych, w tym sprawował kierownictwo muzyczne w ponad 20 spektaklach. Maestro twierdzi, że zawsze najważniejsza jest obsada, a do odpowiedniego bohatera należy dobrać odpowiednich solistów. Sukces zależy od wszystkich: solistów, chóru, baletu, orkiestry oraz ludzi niewidocznych dla widza.

 

E.Szkurłat rozmawia z T. Tokarczykiem - kierownikiem muzycznym Opery Krakowskiej

Carmina burana, fot. R.Kornecki

Wieczór jubileuszowy „Opera 2008-2018”  podzielono na dwie części. Pierwsza poświęcona będzie operom takim jak m.in. „Carmen”, „Opowieści Hoffmanna”, „Norma”, „Eugeniusz Oniegin”, „Cyganeria”, „Traviata”, „Tosca” czy „Rigoletto”. W części drugiej usłyszymy arie i duety z operetek, w tym z „Zemsty nietoperza” czy „Barona cygańskiego”, ale też wybrane utwory, które składały się na  koncerty karnawałowe, sylwestrowe i wieczory na Wawelu - wizytówkę Opery Krakowskiej.  Zaśpiewają: Magdalena Barylak, Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska, Karin Wiktor-Kałucka, Agnieszka Kuk, Paula Maciołek, Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha, Andrzej Biegun, Jarosław Bielecki, Janusz Dębowski, Mariusz Godlewski, Vasyl Grokholskyi, Krzysztof Kozarek, Michał Kutnik, Wołodymyr Pańkiw, Paweł Skałuba, Adam Sobierajski i Adam Szerszeń, którym towarzyszyć będą Balet, Chór oraz Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.

Jubileuszowi towarzyszy książka „Opera Krakowska 2008–2018” pod redakcją Elżbiety Toszy.  Zawiera ponad 250 fotografii z  52 premierowych przedstawień  dekady. Fotografie przypominają także wybrane wydarzenia festiwali, koncerty, spektakle w plenerze, odnotowują występy zagraniczne zespołu, wystawy, spotkania, projekty edukacyjne, jubileusze i nagrody. Na 200 stronach znalazły się również wypowiedzi związanych z Operą twórców – reżyserów, dyrygentów, śpiewaków i tancerzy, pracowników zaplecza sceny, a także przedstawicieli administracji, biznesu, wiernych widzów.

83%
17%