Nieużywanie świateł rowerowych lub montowanie ich w nieprawidłowy sposób to wciąż częste błędy. W tym przypadku przepisy są proste, ale zapominane przez rowerzystów. Podinsp. Krzysztof Dymura z małopolskiej policji tłumaczy jak prawidłowo wyposażyć rower:
- Z przodu co najmniej w jedno światło pozycyjnej barwy białej lub żółtej selektywnej. Natomiast z tyłu co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej. Oczywiście pamiętajmy, że musimy mieć też co najmniej jeden skutecznie działający hamulec oraz dzwonek albo inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku. To jest komplet wyposażenia rowerzysty, które musi mieć podczas korzystania z drogi publicznej.

Inna sprawa, że tanie - supermarketowe światełka, nie zawsze mają odpowiednią jasność. Na ten aspekt zwrócił nam uwagę pan Mateusz, rowerzysta, który co roku przejeżdża ok. 10 000 km na swoich "dwóch kółkach". Jak napisał:
- W okresie jesienno-zimowo-wiosennym widzę w porannej mgle ludzi mknących przed siebie z lampkami za 3 lub 4 złote, którzy są przekonani, że ich widać. Niestety, wcale nie widać!

Zachęcamy, by nie kupować najtańszych, ledowych światełek, popularnie nazywanych robaczkami świętojańskimi.

Polecamy natomiast jeszcze jedno akcesorium, które sprawia, że rowerzysty nie sposób nie zauważyć:
- Ja bym dodał jeszcze do tego coś, co nie ma odzwierciedlenia w przepisach ale bardzo podnosi bezpieczeństwo rowerzystów, a więc na przykład kamizelki odblaskowe. Im bardziej będziemy widoczni na drodze, tym bardziej będziemy bezpieczni - mówi podinsp. Dymura.

W ten sposób doszliśmy do meritum. Konieczność posiadania świateł rowerowych to jedno, ale bycie faktycznie widocznym to drugie. Starajmy się, by obie konieczności szły ze sobą w parze. Z punktu widzenia bezpieczeństwa, tylko wtedy oświetlenie ma sens.


Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

§ 53. 1. Rower oraz wózek rowerowy powinny być wyposażone:

1) z przodu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
2) z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;
3) w światła, o których mowa w ust. 3 pkt 3, jeżeli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu;
4) co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
5) w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

 

Mateusz Żmija