- Drążenie tunelu metra w Krakowie jest technologicznie wykonalne, pod warunkiem solidnych badań geotechnicznych i odpowiedniego przygotowania.
- Najlepsze warunki do budowy występują w warstwach skalnych, ale możliwe jest również wiercenie w gruntach luźnych dzięki nowoczesnym tarczom TBM.
- Zagrożenia, takie jak podziemne obiekty historyczne czy cieki wodne, można ominąć, wybierając odpowiednią głębokość tunelu (15–25 m).
- Deformacje powierzchni i oddziaływania na budynki są minimalne, jeśli stosuje się inwentaryzację, zabezpieczenia i monitoring.
- Prof. Tajduś jest optymistą co do projektu, podkreślając doświadczenie krajowych specjalistów i konieczność działania „z głową”.
- A
- A
- A
"Pod ziemią, ale z głową" – budowa metra w Krakowie oczami eksperta z AGH
Prof. Krzysztof Tajduś z AGH w rozmowie z Radiem Kraków omawia wyzwania i możliwości związane z potencjalną budową metra w Krakowie. Ekspert wyjaśnia, co kryje się pod powierzchnią miasta, jak wygląda technologia drążenia tuneli oraz jakie środki należy podjąć, by zminimalizować ryzyka dla mieszkańców i infrastruktury. "Jeśli wykonamy wszystko zgodnie ze sztuką, nic nas nie zaskoczy" – przekonuje prof. Tajduś.Warunki geologiczne Krakowa a budowa metra
Prof. Tajduś tłumaczy, że kluczem do sukcesu jest dokładna inwentaryzacja geotechniczna:
Najważniejsza jest odpowiednia inwentaryzacja terenu. Wówczas możemy przystąpić do właściwego określenia głębokości posadowienia metra i tunelu.
Wskazuje, że najlepsze warunki do drążenia występują w skałach, które są trwałe i stabilne. Jednak dzięki nowoczesnym technologiom możliwe jest również bezpieczne wiercenie w gruntach luźnych, takich jak gliny czy piaski.
Technologie drążenia i bezpieczeństwo
Zastosowanie tarcz TBM (Tunnel Boring Machine) umożliwia wydrążenie kilkunastu metrów tunelu dziennie, w zależności od warunków. Wspomina dwa typy tarcz: EPB (Earth Pressure Balance) i Slurry Shield, które są dostosowane do różnych rodzajów gruntu.
Podkreśla, że niezbędne są też środki bezpieczeństwa:
Musimy zinwentaryzować obiekty budowlane, dowiedzieć się, co za budynki mamy, jakie mają kategorie odporności.
Następnie należy je zabezpieczyć i stale monitorować ich stan podczas prac.
Zagrożenia i deformacje – da się je kontrolować
W rozmowie pojawia się temat możliwych deformacji powierzchni, które mogą wystąpić w wyniku obniżenia poziomu wód gruntowych i drążenia:
Same deformacje nie są wielkich wartości. To nie patrzmy tak jak na Śląsk. Tu wartości są znikome – z założeniem, że jest robione wszystko z głową.
Ekspert podkreśla, że dzięki monitoringowi online i geotechnicznym metodom injekcji można na bieżąco reagować na wszelkie zmiany.
Kraków może uniknąć błędów innych miast
Profesor odnosi się do niepowodzeń w Łodzi, gdzie doszło do zawalenia budynków podczas podobnych prac:
Jeżeli wykonamy to zgodnie ze sztuką górniczą i budowlaną, to taka sytuacja się nie powtórzy.
Zapewnia, że polskie uczelnie, takie jak AGH czy Politechnika Krakowska, mają kompetencje i doświadczenie, by projekt zrealizować bezpiecznie.
Optymizm oparty na wiedzy
Na zakończenie rozmowy prof. Tajduś wyraża ostrożny optymizm:
Nie spodziewałbym się katastrofy, tak jak wydarzyło się w Łodzi. Jesteśmy w stanie wydrążyć w sposób bezpieczny.
Ekspert jest przekonany, że choć budowa metra w Krakowie to ogromne wyzwanie, dzięki nowoczesnym technologiom i odpowiedniemu przygotowaniu jest to przedsięwzięcie możliwe i realne.
Komentarze (1)
Najnowsze
-
21:14
Przez lata zasłaniały malowniczą panoramę Tatr. Billboardy znikną z okolic Zakopianki
-
19:25
Policja uruchomiła Child Alert. Trwają poszukiwania 11-letniej Patrycji
-
18:47
Cięcia w rozkładach tramwajów i autobusów. Mieszkańcy: remont mostu Grunwaldzkiego to tylko pretekst
-
18:11
Grupa Azoty tonie w długach. Ratunkiem proch i nitroceluloza dla zbrojeniówki?
-
17:29
„Czesław Dźwigaj w Krakowie”
-
17:26
Groźny incydent na stacji kolejowej w Trzebini. Maszynista zignorował sygnał "Stój"
-
16:26
Podtarnowskie gminy rozbudowują żłobki i przedszkola. Jest zapotrzebowanie
-
16:08
Nowoczesna Otolaryngologia w Szpitalu Rydygiera: Oddział po remoncie i z robotem da Vinci
-
15:56
"Pod ziemią, ale z głową" – budowa metra w Krakowie oczami eksperta z AGH
-
15:16
Intencja i zamiar, czyli jak interpretować publikacje w sieci
-
14:57
Grupa 13 otwiera w Cricotece dwie wystawy.
-
14:57
Nawet do 10 centymetrów śniegu w górach! Pogoda nie będzie łaskawa
-
14:54
Majowe Dni Krzeszowic