-
Transport kolejowy w Polsce od lat nie zwiększa udziału w rynku – przewozy towarowe stoją w miejscu.
-
PKP Cargo zrezygnowało z małych klientów, a teraz nie ma jak wypełniać luk po utraconych dużych kontraktach.
-
Państwo premiuje transport drogowy: tiry korzystają z darmowych dróg, kolej musi płacić za każdy kilometr toru.
-
Reforma PKP Cargo polega na dalszych cięciach, zamiast odbudowy potencjału – to droga donikąd, ostrzega Karol Trammer.
- A
- A
- A
PKP Cargo w kryzysie. Karol Trammer: „Reformujemy kolej narzędziami, które ją zrujnowały”
„PKP Cargo porzuciło swoją niszę – małych klientów. Dziś nie ma czym łatać dziur po dużych kontraktach” – mówi Karol Trammer. Redaktor naczelny pisma „Z biegiem szyn” i gość Radia Kraków tłumaczy, że Cargo traci klientów, bo reformuje się narzędziami, które doprowadziły do kryzysu. Ostrzega też przed dalszym osłabianiem państwowego przewoźnika.Transport towarowy na bocznym torze
Mimo że przewozy pasażerskie w Polsce dynamicznie rosną, kolej towarowa od lat stoi w miejscu. Jak tłumaczy Karol Trammer, redaktor naczelny „Z biegiem szyn”, infrastruktura nie została dostosowana do potrzeb transportu towarowego.
„Wiele zmodernizowanych linii kolejowych jest dostosowanych do ruchu pasażerskiego, a nie towarowego. Pociągi towarowe często muszą godzinami czekać, aż ruch pasażerski się zakończy”.
Kolej niekonkurencyjna wobec transportu drogowego
Kolej towarowa w Polsce odpowiada za zaledwie 10% przewozów – dużo mniej niż np. w Czechach czy Austrii. Zdaniem Trammera to wynik polityki państwa, które faworyzuje transport drogowy.
„Przewoźnik kolejowy płaci za każdy kilometr toru. Drogowy – tylko za 10% dróg. Reszta to darmowa autostrada dla ciężarówek”
Błędy PKP Cargo i porzucona nisza
Ekspert wskazuje, że PKP Cargo zrezygnowało z obsługi małych klientów, skupiając się na dużych kontraktach. To kosztowna decyzja – dziś spółka nie ma jak wypełnić luk po utraconych zamówieniach.
„PKP Cargo jako jedyny mógł obsługiwać rozproszone przewozy. Zrezygnowało z tego – i teraz nie ma jak zasypać dziur po wielkich kontraktach”
Reforma, która pogłębia kryzys
Rząd zamiast ratować PKP Cargo, kontynuuje politykę cięcia zasobów. To – jak mówi Trammer – powtarzanie błędów, które doprowadziły spółkę do obecnej zapaści.
„Rozwiązujemy kryzys starymi narzędziami, które ten kryzys spowodowały. To nie jest dobra droga”
Infrastruktura dla towarów się poprawia. Czy PKP Cargo przetrwa?
Trammer przyznaje, że w ostatnich latach rozpoczęto modernizacje ciągów stricte towarowych, np. w rejonie portów bałtyckich czy magistrali węglowej. Ale spółka może nie doczekać lepszych czasów, jeśli dalej będzie osłabiana.
„Za dwa, trzy lata pojawią się możliwości rozwoju. Pytanie, czy PKP Cargo wtedy jeszcze będzie miało zasoby, by z nich skorzystać”
Kolej a bezpieczeństwo państwa
Zdaniem eksperta publiczny przewoźnik towarowy jest niezbędny także w sytuacjach kryzysowych: militarnych, energetycznych czy logistycznych.
„Węgiel z importu trzeba było rozwieźć po Polsce. PKP Cargo nie dało rady, bo nie miało zasobów. I tak przegraliśmy walkę o bezpieczeństwo”
Przesuwanie maszynistów to nie rozwiązanie
Rząd sugeruje, że maszyniści mogą przechodzić do przewozów pasażerskich. Trammer podkreśla, że nie o to chodzi.
„Nie chodzi o to, żeby maszynista znalazł pracę. Chodzi o to, żeby znalazła ją spółka PKP Cargo – bo tylko wtedy ci ludzie nie będą musieli odchodzić”.
Czytaj także: Protest maszynistów. Blokady dróg także w Małopolsce
Komentarze (1)
Najnowsze
-
21:56
W górach spokojniej, ale interwencje ratowników nadal potrzebne. Obyło się bez śmiertelnych wypadków
-
19:50
Poważny wypadek w m. Palcza. Trasa w kierunku Suchej Beskidzkiej była zablokowana
-
19:38
Maciej Świrski odwołany z funkcji przewodniczącego KRRiT; zastąpi go Agnieszka Glapiak
-
17:54
Kamil Sieradzki powalczy we wtorek o medal pływackich mistrzostw świata! Masiuk poza finałem
-
17:37
Ratownik wodny: W wodzie nie możemy zapominać o asekuracji
-
17:30
Ironman zadebiutuje w Krakowie. ROZMOWA
-
17:11
Odwołany rektor UKEN nadal pełni swoją funkcję. Nie uznał decyzji ministra
-
17:10
PKP Cargo w kryzysie. Karol Trammer: „Reformujemy kolej narzędziami, które ją zrujnowały”
-
16:45
Historia imienia Sławosz – od średniowiecza do kosmicznej sławy
-
16:36
Zbigniew Ulman nowym komendantem Straży Miejskiej w Krakowie
-
16:34
Duarte na dłużej w Wiśle. Kontuzja Jarocha
-
16:00
Polska Fundacja dla Afryki: „Największym zasobem Afryki są jej mieszkańcy”
-
15:41
Tarnów stawia na budownictwo społeczne. Zainteresowanie nowymi mieszkaniami ogromne