Słoneczniki – konkurs na najbardziej rozwojowe inicjatywy dla dzieci
W studiu gościliśmy dziś Agnieszkę Karp-Szymańską, inicjatorkę konkursu „Słoneczniki” – prestiżowego wyróżnienia dla najbardziej rozwijających inicjatyw dla dzieci do 14 roku życia. „Słoneczniki” od 14 lat nagradzają instytucje i organizatorów, którzy wkładają serce w przygotowanie wartościowych wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych dla rodzin.
Nazwę konkursu zaczerpnięto z pięknych, złotych kwiatów, które stały się inspiracją do stworzenia statuetek wręczanych zwycięzcom. Choć inspiracja przyrodnicza jest symboliczna, konkurs w praktyce ma bardzo konkretną misję: wskazywać rodzicom te inicjatywy, które realnie rozwijają dzieci w różnych obszarach.
– Chcemy, aby rodzice dostrzegli różnorodność możliwości rozwojowych dla dzieci – tłumaczy Agnieszka Karp-Szymańska. – Wśród wydarzeń kulturalnych, naukowych czy artystycznych trudno się czasem odnaleźć, a weekend ma tylko 48 godzin. „Słoneczniki” pomagają wyróżnić te inicjatywy, które naprawdę mają wartość.
Konkurs powstał także dlatego, że w dużych miastach pojawia się wiele wydarzeń o zróżnicowanej jakości. Część z nich jest raczej marketingowa, a część – prawdziwie rozwijająca dzieci. „Słoneczniki” działają jak drogowskaz: niezależnie od budżetu organizatora, pokazują, gdzie warto spędzić czas z dzieckiem.
Eksperckie jury weryfikuje zgłoszenia, ale głos w konkursie mają przede wszystkim rodzice. To oni obserwują reakcje dzieci, oceniają podejście prowadzącego i całego zespołu, a także sprawdzają, czy wydarzenie rozwija pasje, wspiera kreatywność i zapewnia radość uczestnictwa.
– Rodzice zwracają uwagę na wiele aspektów – podkreśla inicjatorka konkursu. – Od podejścia prowadzącego, przez atmosferę wydarzenia, po detale, jak dostępność toalety czy przyjazność przestrzeni. Dobre wydarzenie zaczyna się jeszcze zanim dziecko przekroczy próg sali.
Nagrodzone inicjatywy są także doskonałym przykładem interdyscyplinarnego podejścia do rozwoju dzieci. Konkurs opiera się na sześciu kategoriach inspirowanych teorią inteligencji wielorakich Howarda Gardnera: język, logika, sztuki wizualne, muzyka, ruch i przyroda.
– Każde dziecko ma w sobie wiele potencjałów – tłumaczy Agnieszka Karp-Szymańska. – Nie chodzi o to, by wybrać tylko humanistyczną lub ścisłą ścieżkę, ale by pozwolić rozwijać się wieloaspektowo. W tym duchu wyróżniamy wydarzenia, które angażują różne kompetencje, czasem w sposób subtelny, jak warsztaty manualne czy gry detektywistyczne.
Słoneczniki – konkurs na najbardziej rozwojowe inicjatywy dla dzieci
W studiu gościliśmy dziś Agnieszkę Karp-Szymańską, inicjatorkę konkursu „Słoneczniki” – prestiżowego wyróżnienia dla najbardziej rozwijających inicjatyw dla dzieci do 14 roku życia. „Słoneczniki” od 14 lat nagradzają instytucje i organizatorów, którzy wkładają serce w przygotowanie wartościowych wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych dla rodzin.
Nazwę konkursu zaczerpnięto z pięknych, złotych kwiatów, które stały się inspiracją do stworzenia statuetek wręczanych zwycięzcom. Choć inspiracja przyrodnicza jest symboliczna, konkurs w praktyce ma bardzo konkretną misję: wskazywać rodzicom te inicjatywy, które realnie rozwijają dzieci w różnych obszarach.
– Chcemy, aby rodzice dostrzegli różnorodność możliwości rozwojowych dla dzieci – tłumaczy Agnieszka Karp-Szymańska. – Wśród wydarzeń kulturalnych, naukowych czy artystycznych trudno się czasem odnaleźć, a weekend ma tylko 48 godzin. „Słoneczniki” pomagają wyróżnić te inicjatywy, które naprawdę mają wartość.
Konkurs powstał także dlatego, że w dużych miastach pojawia się wiele wydarzeń o zróżnicowanej jakości. Część z nich jest raczej marketingowa, a część – prawdziwie rozwijająca dzieci. „Słoneczniki” działają jak drogowskaz: niezależnie od budżetu organizatora, pokazują, gdzie warto spędzić czas z dzieckiem.
Eksperckie jury weryfikuje zgłoszenia, ale głos w konkursie mają przede wszystkim rodzice. To oni obserwują reakcje dzieci, oceniają podejście prowadzącego i całego zespołu, a także sprawdzają, czy wydarzenie rozwija pasje, wspiera kreatywność i zapewnia radość uczestnictwa.
– Rodzice zwracają uwagę na wiele aspektów – podkreśla inicjatorka konkursu. – Od podejścia prowadzącego, przez atmosferę wydarzenia, po detale, jak dostępność toalety czy przyjazność przestrzeni. Dobre wydarzenie zaczyna się jeszcze zanim dziecko przekroczy próg sali.
Nagrodzone inicjatywy są także doskonałym przykładem interdyscyplinarnego podejścia do rozwoju dzieci. Konkurs opiera się na sześciu kategoriach inspirowanych teorią inteligencji wielorakich Howarda Gardnera: język, logika, sztuki wizualne, muzyka, ruch i przyroda.
– Każde dziecko ma w sobie wiele potencjałów – tłumaczy Agnieszka Karp-Szymańska. – Nie chodzi o to, by wybrać tylko humanistyczną lub ścisłą ścieżkę, ale by pozwolić rozwijać się wieloaspektowo. W tym duchu wyróżniamy wydarzenia, które angażują różne kompetencje, czasem w sposób subtelny, jak warsztaty manualne czy gry detektywistyczne.
W tym roku w Krakowie nagrodzono m.in.:
Spacery detektywistyczne Dziecięce Biuro Detektywistyczne Pani Fiszki w kategorii język,
Warsztaty etnograficzne Etnologicznie w Muzeum Etnograficznym w kategorii logika,
Mała Boska Komedia i Teatr Figur Kraków w kategorii sztuki wizualne,
Muzycy Jutra, Klikoteka w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora w kategorii muzyka,
Zamek Królewski na Wawelu – zajęcia ruchowe i arteterapeutyczne w kategorii ruch,
Odkrywam las jak lubię – nieplanowane i swobodne spacery po Lesie Wolskim organizowane przez Centrum Edukacji Ekologicznej Symbioza - Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie w kategorii przyroda.
Konkurs „Słoneczniki” pokazuje, że wartościowe wydarzenia dla dzieci nie muszą być masowe ani kosztowne. Ważne, by były kreatywne, angażujące i rozwijające. To również inspiracja dla organizatorów, którzy dzięki takim wyróżnieniom weryfikują swoje działania i tworzą nowe inicjatywy, często w partnerstwie z innymi instytucjami.
Pełne listy nominowanych i nagrodzonych inicjatyw można znaleźć na stronie sloneczniki.czasdzieci.pl.
fot. W. Gawlik