W grudniu 2013 roku grupa badaczy z Nowego Jorku przewidujących trendy modowe ogłosiła w specjalnym raporcie, że na ulicach pojawili się wyznawcy nowego trendu: normcore (normal hardcore). I tak najwięksi ignoranci w dziedzinie stylu - miłośnicy niechlujnych T-shirtów, czarnych golfów, rozciągniętych dresów, luźnych polarów i jeansów z 10-letnim stażem stali się... modni. New York Magazine ten nowy wizerunek nazywa wyglądem turysty - nieco przypadkowy i przede wszystkim wygodny.
23 i 24 maja na Dworcu Głównym odbędzie się organizowany po raz drugi w Krakowie Kiermash, czyli wyjątkowe wydarzenie modowe w wyjątkowym miejscu. Będziemy mogli zobaczyć, przymierzyć i kupić najoryginalniejsze stroje młodych polskich projektantów. A wszystko to w otoczeniu najlepszych marek polskiego streetwearu. Streetwear kocha ciekawe, graficzne modele i odważną kolorystykę, zaś w normcore rządzi głównie minimalizm i prostota.
W stylu normcore popularne są jednokolorowe T-shirty, wysoko podciągnięte, niedopasowane jeansy - wysoki stan obowiązkowy, rozciągnięty dres, golf (noszony niezależnie od pory roku), luźny polar, czapki z daszkiem, niemarkowe adidasy lub hitowe crocsy. Nie ma wzorów, krzykliwych napisów, żywych kolorów.
Alex Williams z „New York Times” dopatrzył się w nowym trendzie modowego żartu: Albo to nowy, wielki ruch modowy, albo gigantyczny żart sytuacyjny. Wtóruje mu dziennikarka i publicystka modowa Joanna Bojańczyk. - Normcore? Koń by się uśmiał z takiego trendu. Typowo wykreowany, zrobiony dla hecy, a podchwycony przez marketing. To nie ma kompletnie żadnego sensu. Zwykli ludzie, nieprzejmujący się zupełnie modą, nagle mają być trendy.
Socjolog Helena Chmielewska-Szlajfer twierdzi, że normcore ma zacierać granice między ludźmi, którzy okopując się w swojej odmienności, bardzo się od siebie zdystansowali: brak wyrafinowania ma działać jako życzliwa zachęta do kontaktu z innymi, a banalny, niewarty uwagi styl ma ten cel ułatwiać. Jednocześnie normcore nie jest formą masowego konformizmu, ale otwartością na tworzenie sieci międzyludzkich.To już szeroki trend, którego moda jest tylko częścią.
O tym rozmawiamy z gośćmi programu: Małgorzatą Kusper - stylistką, personal shoperem i dr. Jerzym Gawłem – dyrektorem Krakowskich Szkół Artystycznych.