Kiedy jadąc po Krakowie mijają Państwo osiedle Dywizjonu 303 - skojarzenie na ogół jest automatyczne. Ale już z ulicą Mieczysława Medweckiego byłoby gorzej - nie mówiąc o osiedlu 2 Pułku Lotniczego, których patroni sprawią więcej kłopotów - prawda?
By Zygmunt Put Zetpe0202 - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=25744598
By zdjecie zrobione podczas wojny - autor nieznany - Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8034942
Stanowisko dowódcy dywizjonu objął w listopadzie 1938 roku. W sierpniu 1939 roku III Dywizjon został przeniesiony z lotniska w Rakowicach na lotnisko polowe w podkrakowskich Balicach. To właśnie z Balic, 1 września, przed godziną siódmą rano wystartował klucz trzech samolotów P-11c ze 121 eskadry, w składzie: kpt. pil. Mieczysław Medwecki, podporucznik pil. Władysław Gnyś i st. szer. pil. Tadeusz Arabski. Poderwano je by przechwycić, wracające z bombardowania Krakowa, niemieckie samoloty Heinkel He-111 i Junkersy Ju-87.
Mniej więcej 3 kilometry od lotniska w Balicach samolot kapitana Medweckiego został ostrzelany przez niemieckiego Stukasa i zapalił się, spadając na pola między miejscowościami Morawica i Chrosna - pilot nie przeżył. W ten sposób Mieczysław Medwecki został pierwszym alianckim pilotem zestrzelonym w II Wojnie Światowej. W czasie tego samego patrolu, jego boczny, ppor Gnyś strącił dwa niemieckie Dorniery, stając się z kolei pierwszym alianckim pilotem, który zaliczył zwyciętwo - ale to już całkiem inna historia.
Andrzej Kukuczka
No cóż - pułk, jak to pułk - powstaje decyzją wojskowych urzedników i często taką samą decyzją przestaje istnieć. Tak było i ze stacjonującym na lotnisku w Rakowicach 2 Pułkiem Lotniczym, który istniał od 1921 roku, ale tydzień przed wybuchem wojny rostał rozwiązany. Większość eskadr z jego składu zostało podporządkowane bezpośrednio Armii "Kraków", a jedna przeszła pod dowództwo Brygady Pościgowej. W latach swojego istnienia, 2 Pułk lotniczy miał w swoim składzie trzy eskadry myśliwskie: 121, 122, i 123. Razem tworzyły III Dywizjon Myśliwski i właśnie dowódcą tego dywizjonu był Mieczysław Medwecki.
Urodzony w 1904 roku, absolwent dęblińskiej Szkoły Orląt rocznika 1928, początkowo jako obserwator - dwa lata później uzyskał odznakę pilota. Ukończył także kurs wyższego pilotażu w krakowskiej szkole kapitana Jerzego Bajana. Po krótkim epizodzie we Lwowie, swoje losy związał z Krakowem i 2 Pułkiem Lotniczym. W 1934 roku z kilkoma innymi pilotami poleciał do Jugosławii z wizytą handlową demonstrować możliwości polskich samolotów. Tam, podczas pokazów, uległ ciężkiemu wypadkowi - groziła mu nawet amputacja nóg. Nigdy nie odzyskał pełnej sprawności, ale dzięki uporowi i determinacji wrócił do latania.
Radio Kraków informuje,
iż od dnia 25 maja 2018 roku wprowadza aktualizację polityki prywatności i zabezpieczeń w zakresie przetwarzania
danych osobowych. Niniejsza informacja ma na celu zapoznanie osoby korzystające z Portalu Radia Kraków oraz
słuchaczy Radia Kraków ze szczegółami stosowanych przez Radio Kraków technologii oraz z przepisami o ochronie
danych osobowych, obowiązujących od dnia 25 maja 2018 roku. Zapraszamy do zapoznania się z informacjami
zawartymi w Polityce Prywatności.