Rozmowa z gen. bryg. rez. pilotem Tomaszem Drewniakiem, społecznym doradcą Ministra Obrony Narodowej ds. lotnictwa
Na czym skupia się modernizacja F-16, co tu jest najważniejsze?
Modernizacja skupia się na systemach walki, czyli wymianie radaru. Do samolotów trafią radary ze skanowaniem fazowym, (radary AN/APG-83 SABR - Scalable Agile Beam Radars. Dzięki technologii aktywnego skanowania elektronicznego, operatorzy mogą lepiej wykrywać, śledzić, identyfikować i atakować większą liczbę celów, szybciej, dokładniej i na większych odległościach w porównaniu z radarami skanowanymi mechanicznie - przyp. red.). Bardzo podobne do tych F-35. Poza tym zmiany dotyczą systemów walki radioelektronicznej, bo jednak konflikt na Ukrainie pokazał, że samoloty, żeby wejść w strefę antydostępową przeciwnika, muszą posiadać bardzo dobre systemy samoobrony, żeby nie zostać zestrzelonym w pierwszym podejściu.
Na czym te systemy polegają?
Upraszczając, to są systemy, które mają wychwycić transmisję różnych źródeł promieniowania przeciwnika, ocenić je, i jeżeli są to radary, naprowadzania rakiet zagłuszyć je. Jeżeli ten radar sięga 150 km w danym momencie i rakieta przeciwnika mogłaby nas razić, to my zagłuszając ten radar, zmniejszamy jego zakres widzialności, powiedzmy, do 100 km i zostaje ta przerwa, w której możemy precyzyjnie operować, a mając odpowiednie uzbrojenie, które jest większe od zasięgu potencjalnej rakiety przeciwnika, jesteśmy w stanie go zniszczyć, sami się nie narażając na zniszczenie. To jest filozofia F-16: zepchnąć możliwości przeciwnika w jego stronę i wytworzyć przestrzeń do własnej operacji.
Co jeszcze zostanie zmodernizowane w kontekście interoperacyjności?
Nastąpi modernizacja systemu Link 16, który pozwala na komunikację z innymi platformami, np. z samolotem F-35. Dzisiaj potrzeby są dużo większe więc trzeba budować nowe sposoby przesyłu danych w powietrzu. (Link 16 to wojskowy system komunikacji, który umożliwia błyskawiczną wymianę informacji między jednostkami powietrznymi, lądowymi i morskimi. Pozwala np. myśliwcom odczytywać dane wykryte przez radary samolotów wczesnego ostrzegania - przyp. red).
No jaki okres zapowiedziana jest pełna modernizacja?
Myślę, że to jest okres 5 maksymalnie 7 lat, czyli około 7 do 10 samolotów rocznie.
48 samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 52+ stanowi obecnie podstawę polskiego lotnictwa bojowego, odpowiadając m.in. za większość paroli i misji związanych z ochroną polskiej przestrzeni powietrznej.