Czym są neuronawyki?
Podstawową jednostką strukturalną mózgu jest neuron – komórka odpowiedzialna za przesyłanie informacji. Neurony nie działają jednak samotnie, bo współpracują z komórkami glejowymi, które dziś wiemy, pełnią aktywną i istotną rolę w funkcjonowaniu mózgu. Różne obszary mózgu specjalizują się w różnych zadaniach: kora mózgowa odpowiada za logiczne myślenie, ciało migdałowate (amygdala) za emocje, a całość jest połączona przez rozległe sieci neuronalne, które integrują bodźce wzrokowe, słuchowe, dotykowe i myśli wewnętrzne. Zrozumienie tych podstawowych mechanizmów daje nam narzędzia do wpłynięcia na własne zachowania i to jest sedno koncepcji neuronawyków.
Neuronawyki to proces. To zdobywanie wiedzy jak funkcjonuje nasz mózg, co lubi, czego nie lubi, jak trzeba go bodźcować, aby trwale zapisał w swoich ścieżkach neuronalnych daną czynność, by ta stała się nawykiem, a my osiągnęli konkretny cel. Wszystko wymaga pracy – mówi prof. Katarzyna Stachowicz.
Kluczowe elementy tego procesu to edukacja o mechanizmach mózgowych, odpowiednie bodźcowanie, tworzenie kontekstu, konsekwentna powtarzalność i nagradzanie.
Jak to działa dopamina i jak ją wykorzystać?
Dopamina to centralny neuroprzekaźnik związany z motywacją, pragnieniem i procesami uczenia się. Traktowanie mózgu jako czarnej skrzynki jest błędem, zrozumienie, jak działa dopamina i inne substancje (np. oksytocyna), pozwala lepiej zarządzać własnymi emocjami i motywacją. Umiarkowane, regularne przyjemności lepiej wspierają stabilny poziom dopaminy niż skrajne wyskoki radości, po których następuje gwałtowny spadek nastroju. Możemy wpływać na gospodarkę neurochemiczną naturalnymi sposobami: dietą, snem, aktywnością fizyczną i przyjemnymi, ale umiarkowanymi nagrodami.
(cała rozmowa do posłuchania)