fot. mat. prasowe
Po ośmiu latach artystycznego milczenia czołowy niemiecki reżyser Florian Henckel von Donnersmarck („Życie na podsłuchu”, „Turysta”) powraca zrealizowanym z rozmachem filmem opartym na historii życia malarza Gerharda Richtera.
Zainspirowany prawdziwymi wydarzeniami obejmującymi trzy epoki niemieckiej historii, opowiada historię młodego studenta Akademii Sztuk Pięknych Kurta, który zakochuje się z wzajemnością w swojej koleżance Ellie. Na drodze uczuciu staje ojciec dziewczyny, szanowany lekarz, profesor Seeband. Młodzi bohaterowie nie mają świadomości, że ich życie uwikłane zostało w mroczną tajemnicę z przeszłości, którą skrzętnie skrywa Seeband.
Film z jednej strony jest refleksją nad naznaczoną szaleństwem historią Niemiec XX wieku, z drugiej opowieścią o losie artysty konfrontującego się z ideologią i o wyzwalającej mocy sztuki.
Florian Henckel von Donnersmarck – urodził się w 1973 roku w arystokratycznej rodzinie w Kolonii. Młodość spędził pomiędzy Nowym Jorkiem, Brukselą, Frankfurtem a Berlinem. Studiował literaturę rosyjską w Sankt Petersburgu oraz filozofię, nauki polityczne i ekonomię w Oksfordzie. Ukończył reżyserię w Akademii Filmu i Telewizji w Monachium. W 1996 roku wygrał staż reżyserski u Richarda Attenborough przy filmie „Miłość i wojna”. Jego szkolny film „Dobermann” zdobył wiele laurów, wśród nich m.in. Nagrodę Maxa Ophülsa.
W pełnym metrażu zadebiutował w 2006 roku głośną produkcją „Życie na podsłuchu”. Obok Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego przyniósł mu BAFTĘ, trzy Europejskie Nagrody Filmowe oraz ponad 70 innych laurów na całym świecie. W 2010 roku wyreżyserował „Turystę”, z Angeliną Jolie i Johnnym Deppem w rolach głównych. Film miał trzy nominacje do Złotych Globów. „Obrazy bez autora” to jego trzeci film.
Filmografia:
2018 Obrazy bez autora / Werk ohne Autor
2010 Turysta / The Tourist
2006 Życie na podsłuchu / Das Leben der Anderen
2002 Der Templer (kr.m., współreżyser)
1999 Dobermann (kr.m.)
1998 Das Datum (kr.m.)
1997 Mitternacht (kr.m.)
Agnieszka Zając (Aurora Films), fot. z archiwum prywatnego gościa