W wypisie z rejestru gruntów znajdują się dane opisowe dotyczące nieruchomości - atrybuty które dotyczą oznaczenia, powierzchni użytków, jest też część poświęcona danym podmiotowym, czyli dane właścicieli, użytkowników wieczystych czy też podmiotów, które władają lub gospodarują gruntem. Z kolei  wyrys z mapy ewidencyjnej to po prostu graficzne odwzorowanie, które sporządza się w celach prawnych.
Jeżeli mamy w księdze wieczystej nieaktualne oznaczenie swojej działki czyli działka się podzieliła kiedyś, nie ujawniono tego - to wiadomo że trzeba pobrać wypis i wyrys który potwierdzi, że dziś taka działka istnieje. 
- wyjaśnia Monika Łacic
Wypis i wyrys z rejestru gruntów są potrzebne do czynności notarialnych. Notariusz opisze naszą nieruchomość, powierzchnię, oznaczenie, ale również atrybuty budynku czy atrybuty lokalu.
Natomiast wyrys jest potrzebny do celów prawnych gdy ujawniamy coś w księgach wieczystych. Może się okazać, że ta potrzeba będzie na etapie już zawarcia jakiejś umowy notarialnej, bo na przykład kupujemy część działki, która w księdze jest jeszcze jako cała działka no i wiadomo że notariusz będzie tak sporządzał akt żeby ujawnić ten podział.
- tłumaczy urzędniczka
W przepisach nigdzie nie ma zdefiniowanego terminu ważności tych dokumentów. Z założenia dokument jest ważny do momentu kiedy zawiera ważne i aktualne dane.
Jednak pewne organy w tym sądy uznają okres ważności tych dokumentów przez 3 miesiące. Dane udostępniane z bazy ewidencji gruntów i budynków są udostępniane w formie odpłatnej. W przypadku wypisu z ewidencji gruntów jest to koszt 50 zł.
Od niedawna wnioski o wypis i wyrys z rejestru gruntów można składać elektroniczne dokonując płatności internetowej. Zamówione dokumenty można pobierać 7 dni w tygodniu przez całą dobę. 

Obserwatorium to Miejski System Informacji Przestrzennej. Dostęp do niego znajduje się na stronie Urzędu Miasta Krakowa.